WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

ONGELUK MET SCOOTMOBIEL SCHIEDAM

De politie rijdt met de scootmobiel van het slachttoffer die vanmorgen viel. Het is niet het eerste ongeluk met een scootmobiel. Volgens VeiligheidNL zou het goed zijn om te bekijken of de gas- en remconstructie veiliger kan worden gemaakt. Ook is training van gebruikers van belang. Verder moeten wegen zo worden ingericht dat bestuurders van een scootmobiel er veilig kunnen rijden.
De politie rijdt met de scootmobiel van het slachttoffer die vanmorgen viel. Het is niet het eerste ongeluk met een scootmobiel. Volgens VeiligheidNL zou het goed zijn om te bekijken of de gas- en remconstructie veiliger kan worden gemaakt. Ook is training van gebruikers van belang. Verder moeten wegen zo worden ingericht dat bestuurders van een scootmobiel er veilig kunnen rijden.
SCHIEDAM- Een vrouw in Schiedam-Nieuwland is vanmorgen met haar scootmobiel ten val gekomen.

Om 10.50 uur werd de ambulance opgeroepen voor het slachtoffer. Het ongeluk vond plaats aan de Mgr. Nolenslaan. Een politieagent heeft zich over de scootmobiel van de vrouw ontfermd.

De meeste ongelukken met scootmobielen gebeuren doordat de voertuigen met hun bestuurders omvallen. Dat kan onder meer gebeuren doordat het wegdek ongelijk is of doordat de bestuurder tegen een stoeprand botst. Ook bedieningsfouten zorgen vaak voor ongelukken. Dat blijkt uit een onderzoek uit 2013 van VeiligheidNL dat op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is uitgevoerd. Tweehonderdvijftig mensen die met een scootmobiel een ongeluk hebben gehad, deden mee.

Zeven van de tien ondervraagden zeggen te zijn omgevallen met de scootmobiel. Een deel van deze mensen kwam daardoor klem te zitten. In 20 procent van de gevallen hadden deze onfortuinlijke bestuurders last van steile hellingen, schuine stoepranden en hobbels en kuilen.

Besturingsfouten zorgden verder voor 14 procent van de ongelukken, bijvoorbeeld door niet goed sturen of doordat de bestuurder zich vergist in gas- en rempedaal. Ook kantelen in de bocht komt voor (7 procent), net als vallen doordat de armleuningen omhoog staan (5 procent).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *