WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

MEER DUIDELIJKHEID KOSTENOPDRIJVING TUNNEL SCHIEDAM

In april dit jaar werd de vlonder verwijderd onder het spoor van de Hoekse Lijn. Een nieuwe tunnel zou een uitstekende vervanger zijn. Op basis van ervaring bij andere projecten werd bij de start van dit project rekening gehouden met een zeer gunstig aanbesteding. Op basis daarvan zijn ramingen opgesteld en subsidies aangevraagd, maar de economie trok ten tijde van de aanbesteding van dit project aan. Er was sprake van een omslagfase.

SCHIEDAM- Een gebrek aan ervaring bij aannemers heeft mede een rol gespeeld bij het aanzienlijk duurder uitvallen van het fietstunnelproject bij Spieringshoek in Schiedam. Zo blijkt uit beantwoording van een vraag van D66  over de meerkosten voor de omstreden fietstunnel onder de Hoekse Lijn.

Voor de aanleg van de fietstunnel bij de poldervaart is een specifieke ervaring van de aannemers vereist. Deze moet bekend zijn met het werken met railinfra. Op basis daarvan is ook de aanbesteding uitgezet. De meeste aannemers met de railinfra werkervaring hadden zich als onderaannemer ingekocht bij de Hoekse Lijn. Gelijktijdig had ProRail ook landelijk een forse achterstand in hun beheer en onderhoud van het spoor door heel Nederland. Door druk van de markt is de aanbesteding bij Schiedam en bij andere gemeenten waar onder Vlaardingen (project Marathonweg) tegengevallen.

Over de omvang van de tegenvaller doet de gemeente Schiedam geen mededeling. Het project was vanaf het begin omstreden vanwege de kosten van 500.000 euro. Vooral omdat de onderdoorgang bij het viaduct in 2015 al helemaal was opgeknapt en voorzien van een vlonder om onderdeel uit te kunnen maken van de Poldervaart fietsroute die in maart van dat jaar werd opgeleverd. Enkele maanden later besloot het stadsbestuur tot de extra investering van nog eens een half miljoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *