WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

FIETSERSBOND BLIJ MET 5 TON VOOR TUNNEL SCHIEDAM

Fietsersbond noch gemeente beschikken over gegevens van ongelukken onder fietsers die zich de afgelopen periode hebben voorgedaan door de beperkte hoogte van het viaduct. Volgens de fietsersbond verlopen incidenten met builen en schrammen doorgaans zonder tussenkomst van hulpdiensten waardoor het aan registratie ontbreekt.
Fietsersbond noch gemeente beschikken over gegevens van ongelukken onder fietsers die zich de afgelopen periode hebben voorgedaan door de beperkte hoogte van het viaduct. Volgens de Fietsersbond verlopen incidenten met builen en schrammen doorgaans zonder tussenkomst van hulpdiensten, waardoor het aan registratie ontbreekt.

SCHIEDAM- De Fietsersbond is blij dat de gemeente Schiedam 500.000 euro wil investeren in het fietspad onder het viaduct achter Spieringshoek . Volgens de belangenorganisatie van fietsers voldoet de onderdoorgang niet aan de richtlijnen uit de Ontwerpwijzer Fietsverkeer. Volgens deze richtlijnen moet een fietstunnel tenminste 2,50 meter hoog zijn. Schiedam wil voor een bedrag van 5 ton de hoogte van de doorgang per 2017 aanpassen.

Volgens de Fietsersbond betreft het hier een lang gekoesterde wens. De hoogte van de fietstunnel voldeed al direct bij oplevering -zo’n 10 jaar terug- niet aan de wettelijke voorwaarden. De houten vloer van de onderdoorgang over het water van de poldervaart maakt ondertussen onderdeel uit van de Poldervaart Fietsroute die in maart werd opgeleverd.

De onderdoorgang was jarenlang een voetpad waardoor de exacte hoogte minder van belang was, zegt een woordvoerder van de gemeente Schiedam. Nu de vlonder onder het viaduct bij een fietsroute hoort kon een aanpassing niet langer uitblijven.

Bij de gemeente Schiedam worden momenteel vijf varianten voor aanpassing van het viaduct onderzocht. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar een oplossing voor de hoogte, maar ook naar vergroting van de sociale veiligheid , de overzichtelijkheid van de bochten en de kwaliteit van de deklaag, die vooral in de winter gladheid moet voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *