WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

CONTRACT GETEKEND AANLEG METRO HOEK VAN HOLLAND

HOEK VAN HOLLAND- Het contract is getekend voor het doortrekken van metrolijn B naar Hoek van Holland Strand officieel getekend. De RET, de gemeente Rotterdam, de MRDH en aannemers Boskalis en Swietelsky zetten vanochtend hun handtekening. Dit is de volgende stap na de gunning eind augustus dit jaar. De werkzaamheden kunnen nu starten. De planning is dat de metro vóór de zomer van 2022 wordt doorgetrokken naar het strand. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van Hoek van Holland tot vierseizoenenbadplaats en biedt reizigers een metrolijn ‘van strand tot strand’.

De aanbestedingsprocedure voor de aanleg van het spoor en de baan (C8) is voorspoedig verlopen. De combinatie Boskalis Swietelsky is als winnaar uit de bus gekomen. De aannemer Boskalis is gespecialiseerd in GWW-projecten (grond, weg en water) en Swietelsky is expert in het aanleggen van spoortrajecten. Samen vormen zij de opdrachtnemer van het grootste contract binnen Metro aan Zee.
In totaal hebben drie partijen deelgenomen aan de aanbestedingsprocedure. De ingediende plannen zijn door een commissie beoordeeld op basis van de EMVI-methode (economisch meest voordelige inschrijving), waarin de nadruk is gelegd op de kwaliteit van de samenwerking en de totale uitvoering. De combinatie Boskalis Swietelsky kreeg hierin de beste beoordeling en heeft blijk gegeven van een heldere en professionele aanpak, waarin een goede afstemming zit met de specifieke aspecten van MaZ.
De aanbesteding vertegenwoordigt een contractwaarde van afgerond 32,8 miljoen euro. Dit bedrag ligt 5% onder het plafond van de raming van het bestek C8. De kosten passen binnen de begroting.
Het project, dat mede wordt gesteund door de provincie, omvat onder meer het realiseren van de verlenging van de Hoekse Lijn vanaf station Hoek van Holland Haven naar Hoek van Holland Strand, inclusief bijbehorende stations en kunstwerken. Met de verlenging van de metrolijn kunnen reizigers de regio beter bereiken, wordt het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd en krijgt het toerisme een impuls.

In het najaar van 2019 reden de eerste metro’s voor reizigers op de verlengde metrolijn B – ook wel de ‘Hoekse Lijn’ naar Hoek van Holland Haven. Tijdens de ombouw naar een metrolijn kregen de stations van de voormalige NS-verbinding een make-over, werd het nieuwe station Steendijkpolder toegevoegd en werd de fysieke en digitale infrastructuur aangepast om er metro’s te laten rijden die aansluiten op het netwerk van de RET.

Hoewel de oplevering aanzienlijk langer duurde dan gepland, werden binnen drie maanden al de reizigersaantallen behaald die de RET pas had verwacht na enkele jaren. Daarmee lijkt de ‘Hoekse Lijn’ net als de RandstadRail een nieuw voorbeeld van de aantrekkingskracht van lightrail.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *