WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

BEZUINIGEN LASTIG: STEEDS DRUKKER AAN BALIE GEMEENTE SCHIEDAM

SCHIEDAM- Ondanks de digitalisering is het drukker geworden aan de balie op het stadskantoor in Schiedam. Hierdoor moet bijna een ton extra worden uitgegeven. Gehoopt werd op een besparing van 4,3 fte, maar daar komt het gemeentebestuur nu op terug. Zo is er bijvoorbeeld een stijging in het aantal reisdocumenten, aangifte geboortes, VOG-verklaringen, rijbewijzen, parkeervergunningen, mailberichten, terugbelnotities, meldingen buitenruimte en communicatie via social media.

In het begrotingsproces 2021 is aangegeven dat een Zero Based Budgetting onderzoek zou plaatsvinden naar het Klant Contact Centrum (KCC). De eerste fase hiervan is inmiddels afgerond. Een belangrijk uitgangspunt was het reduceren van activiteiten en verdere digitalisering van diensten en werkprocessen.

Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat er geen sprake is van minder producten. In sommige gevallen is het aantal producten zelfs toegenomen. Daarnaast is de doorontwikkeling als gevolg van minder digitalisering door interne en externe factoren minder snel gegaan dan was verondersteld.

De invoering van de Wet bijzondere maatregelen Grootstedelijke Problematiek (Wbmgp), de invoering van de aanpak woonoverlast en de participatie in de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit levert voor het KCC een intensivering van taken op. Om alle wettelijke taken te kunnen blijven uitvoeren en het dienstverleningsniveau op hetzelfde peil te kunnen houden wordt aan de gemeenteraad voorgesteld 90.000 euro extra uit te geven, in afwachting van de resultaten van de 2e fase van het Zero-Based Budgeting-onderzoek.

Eén gedachte over “BEZUINIGEN LASTIG: STEEDS DRUKKER AAN BALIE GEMEENTE SCHIEDAM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *