WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

WALSTROOM CRUISESCHEPEN ROTTERDAM: ONDANKS BEZWAREN GROENLINKS

ROTTERDAM- Over een week zetten wethouder Robert Simons (Leefbaar) en Boudewijn Siemons (Havenbedrijf Rotterdam) hun handtekeningen voor de daadwerkelijke start van de bouw van een walstroominstallatie voor cruiseschepen aan de Wilhelminakade. ‘Gebruik van walstroom door aangemeerde cruiseschepen zorgt voor een schonere lucht en minder lawaai voor omwonenden’, is het idee. Het streven is om de walstroominstallatie eind 2024 operationeel te hebben.

Het gebruik van walstroom op de Wilhelminapier door cruiseschepen viel vorig jaar verkeerd bij GroenLinks (GL). Volgens de partij heeft de aanleg van walstroom op de Wilhelminapier verregaande gevolgen. De gemeenteraadsfractie denkt dat de cruiseterminal hierdoor nooit niet meer weg zal gaan. GL: ‘Met alle uitstoot, vervuiling en gezondheidsgevolgen van dien. Het af- en aanmeerproces van cruiseschepen gaat gepaard met enorme luchtverontreiniging. Ook als er walstroomvoorzieningen aanwezig zijn. Daarnaast zal de extra verkeers- en recreatiedrukte op en rond het schip een enorme last vormen voor het al dichtbevolkte gebied.’

Een bezoek van een cruiseschip aan Rotterdam levert de stedelijke economie gemiddeld zo’n 1,1 tot 1,7 miljoen euro op per keer, afhankelijk van de grootte van het schip en het passagiersvolume. Dat heeft Cruise Port Rotterdam in november laten weten in het eigen onderzoek naar de Economic impact of the cruise industry. In deze studie is de regionale toegevoegde waarde onderzocht van de cruisesector aan de Rotterdamse economie in 2022.

De uitgaven van passagiers die Rotterdam bezoeken maken onder meer gebruik van de taxi of het openbaar vervoer. Ook kunnen zij hun verblijf gebruiken om een museum of andere culturele instelling of winkel te bezoeken. Het gaat daarbij om tussen 300.000 en 350.000 bezoekers per jaar. Naast de uitgaven door passagiers wordt ook gewezen de koopkracht van bemanningsleden . Afhankelijk van de klasse van het cruiseschip bestaat de bemanning bestaat uit 500 tot ruim 1.000 mensen, die tijdens hun verblijf aan de wal eveneens omzet genereren. Gemiddeld is deze omzet per bemanning wel lager dan die van passagiers.

Eén gedachte over “WALSTROOM CRUISESCHEPEN ROTTERDAM: ONDANKS BEZWAREN GROENLINKS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *