WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

VOORBEREIDINGEN IN VLAARDINGEN VOOR BREXIT

VLAARDINGEN- Rijkswaterstaat richt samen met de gemeente Vlaardingen opnieuw de Brexitparkeerplaats in op het terrein in de Waterleidingstraat. Deze tijdelijke locatie wordt voorzien van een omheining, verlichting, sanitaire voorzieningen en beveiliging. ER is plaats voor tachtig vrachtauto’s. Zodra de Brexit een feit is, vormen de Nederlandse zeehavens voor Engeland een EU-buitengrens. Voor het goederenverkeer via de Nederlandse havens betekent dit onherroepelijk douaneformaliteiten. Bij een no-deal Brexit geldt dit per direct. Het doel is om oponthoud als gevolg van extra douaneformaliteiten op de ferryterminal van DFDS in Vlaardingen tot een minimum te beperken. Van de circa 54 miljoen ton goederen die jaarlijks worden verhandeld tussen Engeland en Nederland gaat circa 40 miljoen ton via de Rotterdamse haven, vooral via ferry- en shortseatransport.

Voor vrachtwagens waarvan de papieren niet op orde zijn, wordt de bufferparkeerlocatie weer opgebouwd. Op deze tijdelijke locatie kunnen vrachtwagenchauffeurs contact opnemen met hun opdrachtgever of transportplanner om de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde krijgen. Indien deze extra capaciteit onverhoopt ontoereikend zou zijn, is er nog een extra overloopgebied achter de hand. Bovendien heeft Rijkswaterstaat verkeerscirculatieplannen gemaakt om een goede doorstroming te borgen.

Op de noordoever in Hoek van Holland heeft de gemeente Rotterdam het terrein Oranjeheuvel gerealiseerd. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferryterminal in Hoek van Holland. Rijkswaterstaat heeft daar ruimte gerealiseerd voor circa 200 vrachtwagens. In Maasdijk, gemeente Westland, heeft Rijkswaterstaat een bufferlocatie voor circa 24 vrachtwagens ingericht.
Er is voor elke terminal en omgeving een verkeersplan opgesteld met maatregelen om de mogelijke overlast van vrachtwagens te beperken. Dit verkeersplan heeft tot doel dat de doorstroming van het lokale en regionale verkeer op gang blijft. Dit doet men door het vrachtverkeer dat de papieren niet op orde heeft naar de aangewezen parkeerlocatie te begeleiden en wachtrijvorming bij de terminal te voorkomen.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *