WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

VLAARDINGS RAADSLID: SCHULDSANERING STRAKS OBSTAKEL OV

VLAARDINGEN- Het afschaffen van contant geld in RET-bussen is vooral nadeling voor mensen aan de onderkant van de maatschappij. Dat betoogt het Vlaardingse raadslid Tim Thiel. Hij verlangt van het stadsbestuur een oplossing en komt met schriftelijke vragen. Thiel ziet als eerste stap het instellen van een onderzoek naar tevredenheid (en knelpunten) van het openbaar vervoer. Om kosten te besparen voor het ambtenarenapparaat kan dit onderzoek worden uitgevoerd door het kennisexpertisecentrum of leerlingen van het Albeda college. Een van de onderzoeksvragen: Wat zijn de mogelijkheden en de kosten om mensen die in de schuldsanering zitten toch gebruik te laten maken van een (gemeentelijke) OV-chipkaart?’

Iedereen die nu valt onder de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) mag zelf geen transacties plegen. Ook zijn er mensen die onder bewind, mentorschap of curatele staan die niet in alle gevallen de beschikking hebben over een OV-chipkaart of kunnen betalen via pin, creditcard, smartphone of smartwatch.

Het is vanaf zondag 15 december niet meer mogelijk om met contant geld te betalen in RET-bussen. Reizigers kunnen vanaf dat moment alleen nog maar met pin, creditcard, smartphone of smartwatch afrekenen. RET wil hiermee de bussen veiliger maken. Momenteel is het al niet meer mogelijk om bij een groot aantal verkoop- en oplaadpunten van de RET contant te betalen. Bij de RET-servicepunten kan er nog wel met munten en briefjes worden afgerekend. 

De RET heeft in 2016 onderzocht waarom mensen nog regelmatig met contant geld betalen, terwijl het reizen op een OV-chipkaart beduidend goedkoper is. Het bleek dat ‘slechts’ 30 % van alle reizigers die met contant geld betalen, echt geen OV-chipkaart had. Voor deze reizigers is de aanschafprijs voor een OV-chipkaart te hoog. Anderen kunnen het abonnement of het saldo vooraf niet ineens betalen, zelfs al is de reiziger hiermee uiteindelijk goedkoper uit.

Thiel: ‘Die 30% is in tegenstelling tot wat de RET beweert geen kleine groep, maar juist een grote groep. Daarbij is het juist de meest kwetsbare groep aan de ‘onderkant’ van de samenleving die de dupe is door het weren van cash. Terwijl juist voor die groep het openbaar vervoer bereikbaar moet blijven.’

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *