WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

‘VERTRAGING HOEKSE LIJN SCHULD WETHOUDER EN GEMEENTE ROTTERDAM’

HOEK VAN HOLLAND- Het fiasco met de Hoekse Lijn is het gevolg van een wethouder die er onvoldoende bovenop heeft gezeten en een gemeentelijke organisatie die forse steken heeft laten vallen. Dat zijn de twee belangrijkste conclusies uit het rapport over het miljoenendebacle rondom de Hoekse Lijn. Het rapport is opgesteld door de Commissie Hoekse Lijn. Deze commissie van Rotterdamse raadsleden heeft de afgelopen twee maanden onderzocht wat er is misgegaan toen het oude NS-spoor tussen Schiedam en Hoek van Holland moest worden omgebouwd naar een moderne metroverbinding.

Eind 2016 deed de projectleider van de Randstadrail al een onderzoek naar de gang van zaken met betrekking tot de Hoekse Lijn. Het rapport was vernietigend, hij luidde dan ook de noodklok. Toch werd het rapport niet meteen met de wethouders of het college gedeeld. Ook toen het rapport begin 2017 – twee maanden later – bij de wethouder lag, en na een alarmerende mail van de directeur van de RET, werd het rapport niet bestudeerd.

Het project Hoekse Lijn is gericht op het ombouwen van de spoorlijn naar Hoek van Holland van een treinverbinding naar een metroverbinding. Dankzij de aansluiting krijgen alle stations van metrolijn B, die begint aan het strand van Nesselande, een rechtstreekse verbinding met het strand van Hoek van Holland. Aanvankelijk zou de verbinding vijf maanden uit dienst zijn: vanaf begin april tot en met augustus 2017. Nadat in juli 2017 al een vertraging van een aantal maanden was gemeld, stelde het college op 24 oktober 2017 opnieuw een vertraging vast.

De late oplevering van de Hoekse Lijn kost 90 miljoen euro meer dan begroot. Gisteren werd bekend dat het tekort wordt betaald door de gemeente Rotterdam (35 miljoen), de Metropoolregio en de RET (27,5 miljoen). De RET mag in ruil voor de financiële bijdrage vier jaar langer op metro en tram rijden. De concessie liep tot 2026. Dat wordt nu 2030.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *