WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

TREKVAARTROUTE VANUIT SCHIEDAM

SCHIEDAM- Op vrijdag 31 oktober hebben de Schiedamse wethouder Alexander van Steenderen en Guido Halleen, voorzitter van de stichting Cultuur & Recreatie Zuid-Holland (SCRZH) gezamenlijk het eerste Schiedamse doek van de Trekvaartbelevingsroute onthuld. Een 60 km lange openluchttentoonstelling van historische beelden op megaformaat welke Zuid-Holland doorkruist. Van Schiedam in het zuiden, naar Vogelenzang in het uiterste noorden van dé waterprovincie van Nederland. Ook heeft de wethouder het eerste exemplaar van de catalogus van de Trekvaartbelevingsroute in ontvangst genomen, een routebundel waarin vele verhalen te ontdekken zijn.
trekvaart 2
Op belangrijke plaatsen langs de Zuid-Hollandse trekvaarten Schie, Vliet en Haarlemmer Trekvaart plaatst SCRZH een collectie historische beelden van die trekvaarten op megaformaat. Het doel is bewustwording en beleving van de indrukwekkende historie en het belang van de trekvaarten en ingezet als een bewustwordingscampagne. Huidige gebruikers van jaagpaden en vaarwegen, beroepsmatig zowel als recreatief, maar ook toevallige passanten, beleven door de langgerekte openluchttentoonstelling de indrukwekkende historie en het belang van het Zuid-Hollandse trekvaartstelsel. Tot en met het voorjaar van 2017 zijn op meer dan 15 locaties langs de Schie, de Vliet en de Haarlemmertrekvaart kleurrijke afbeeldingen van de trekvaarthistorie te zien. Achter elke locatie gaat een verhaal schuil over het karakteristieke trekvaartverleden. De beelden en de verhalen zijn via www.trekvaarten.nl online te bekijken.
De Trekvaartbelevingsroute, uitgevoerd door Op Koers! – adviesWERK, is mede mogelijk gemaakt door subsidie vanuit de Erfgoedlijn Trekvaarten, een onderdeel van het Erfgoedlijnbeleid van de Provincie Zuid-Holland.

Aleide van Avesnes (Aleida) de stichtster van de stad Schiedam liet bij de huidige Oude Sluis in 1260 een dam in de Schie leggen om het achtergelegen polderland te beschermen tegen overstromingen vanuit zee. Dit was de basis voor een snelle ontwikkeling tot de bruisende handelsstad Schiedam. Vrouwe Aleida liet er zelfs een kasteel bouwen en verleende Schiedam stadsrechten in 1275. Restanten van dit kasteel, bekend als het ’Huis te Riviere’, zijn nog steeds te zien in het centrum aan het Broersvest, vlakbij de locatie van het eerste doek van de Trekvaartbelevingsroute in hartje Schiedam. Het doek toont de glorietijd van handelsstad Schiedam. In de achttiende eeuw viel de drankimport vanuit Frankrijk stil en dientengevolge bloeide de jeneverstokerij in Schiedam enorm op. Vanuit tientallen branderijen en destilleerderijen werd de in Schiedam gestookte jenever over de hele wereld geëxporteerd.
Aleide van Avesnes (Aleida) de stichtster van de stad Schiedam liet bij de huidige Oude Sluis in 1260 een dam in de Schie leggen om het achtergelegen polderland te beschermen tegen overstromingen vanuit zee. Dit was de basis voor een snelle ontwikkeling tot de bruisende handelsstad Schiedam. Vrouwe Aleida liet er zelfs een kasteel bouwen en verleende Schiedam stadsrechten in 1275. Restanten van dit kasteel, bekend als het ’Huis te Riviere’, zijn nog steeds te zien in het centrum aan het Broersvest, vlakbij de locatie van het eerste doek van de Trekvaartbelevingsroute in hartje Schiedam. Het doek toont de glorietijd van handelsstad Schiedam. In de achttiende eeuw viel de drankimport vanuit Frankrijk stil en dientengevolge bloeide de jeneverstokerij in Schiedam enorm op. Vanuit tientallen branderijen en destilleerderijen werd de in Schiedam gestookte jenever over de hele wereld geëxporteerd.

Binnen het erfgoedlijnbeleid van de afdeling Cultuur van de Provincie Zuid-Holland is er bijzondere aandacht voor de cultuurhistorie van de trekvaarten Schie, Vliet en de Haarlemmertrekvaart. De trekvaartstructuur heeft in het verleden een belangrijke rol gespeeld in de economische groei in Nederland. Niet alleen bood deze structuur een trekschuitdienst die wereldwijd de eerste vorm van georganiseerd openbaar vervoer over water was, maar door de aanleg van paden vlak langs het water over de gehele lengte van de vaarweg, konden ook vrachtschippers gebruik maken van paarden- en menskracht om hun schepen te verplaatsen. Bestaande vaarwegen werden door graafwerk aangepast en nieuwe kanalen werden gegraven tot er een efficiënt netwerk ontstond tussen de belangrijkste steden.

Tegenwoordig vormen de overblijfselen van de Zuid-Hollandse trekvaartstructuur een mooie basis voor recreatie. Wat er nog is moet beschermd worden, behouden blijven en beleefbaar gemaakt worden. De Erfgoedlijn Trekvaarten zorgt hiervoor door belanghebbenden, plannenmakers, uitvoerders én financiers te bundelen binnen een Erfgoedtafel Trekvaarten. De Stichting Cultuur en Recreatie Zuid-Holland maakt hier deel van uit en vertelt met de Trekvaartbelevingsroute het cultuurhistorische verhaal van de Zuid-Hollandse trekvaarten aan een breed publiek.doek