WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

STENA LINE HOEK VAN HOLLAND BAALT VAN EU-BELEID

HOEK VAN HOLLAND- Rederij Stena Line gaat vanaf januari 110.000 euro per dag meer betalen aan brandstofkosten. Deze kostenstijging is het gevolg van een nieuwe EU-richtlijn voor het verplicht gebruik van de duurdere laagzwavelige brandstof. Stena Line houdt rekening met een lastenverzwaring van 50 miljoen euro per jaar. Het bedrijf exploiteert drieëntwintig zeeroutes in Noord-Europa, waaronder het veer vanuit Hoek van Holland naar Harwich.
Stena Line 1

De directie van Stena Line noemt de milieumaatregel een van de grootste negatieve, economische beslissingen sinds het stopzetten van het belastingvrij winkelen op de schepen. Het bedrijf zegt genoodzaakt te zijn 15% meer te vragen voor elke overtocht. Stena Line voorspelt daarmee een negatieve invloed op de Noord-Europese export- en importindustrie, omdat een aanzienlijk deel van de transporten worden uitgevoerd over zee.

Het bedrijf geeft aan al sinds 2005 te werken met een energiebesparend programma om de milieu-impact van haar activiteiten terug te brengen. Stena Line zou uiterst positief staan tegenover milieuregels, zolang deze maar voor iedereen gelijk zijn en kunnen worden doorgevoerd in een tempo dat door de transportsector kan worden bijgehouden.