WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

START DUURZAME ROTONDE VLAARDINGEN-HOLY

VLAARDINGEN- De gemeente Vlaardingen start vandaag met de aanleg van de eerste rotonde volgens het cradle-to-cradle-principe: vrijwel alle materialen zijn herbruikbaar. De gemeente en aannemer Den Ouden Groep leggen de rotonde op de kruising Zwanensingel/Zwaluwenlaan aan als schoolvoorbeeld van duurzaamheid: het wordt de meest duurzame rotonde van de regio. De aanleg van de rotonde is een lang gekoesterde wens van bewoners van Holy-Zuidoost. Het ontwerp is samen met de bewoners gemaakt en zorgt voor betere verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming.

Na de herstructurering van de Zwanensingel in 2012 bleef het kruispunt Zwanensingel/Zwaluwenlaan een drukke plek waar mensen lastig konden oversteken. Mede na pleidooien van bewonersvereniging De Toekomst besloot het Vlaardingse gemeentebestuur om hier een rotonde aan te leggen. Vrijliggende fietspaden en betere oversteekmogelijkheden maken de kruising veiliger voor fietsers en voetgangers. Ook het autoverkeer stroomt straks sneller door.

Vrijwel alle gebruikte materialen van de rotonde aan de Zwanensingel/ Zwaluwenlaan zijn volledig recyclebaar, volgens het gedachtegoed van de circulaire economie. Bovendien zijn giftige stoffen zoveel als mogelijk uit de materialen gefilterd. Zo gebruikt de aannemer beton met een heel lage CO2-uitstoot: 70 procent minder dan gebruikelijk. Ook is bewust afgestapt van asfalt als verharding van de rotonde. Niet alleen kost asfalt veel meer energie om te maken dan beton, het gaat ook veel korter mee. Beton blijft ongeveer 60 jaar in goede staat en asfalt 15 jaar. Beton kent bovendien weinig onderhoud: het is minder schadegevoelig en onkruid dringt niet door. Verder is beton in het donker beter zichtbaar dan zwart asfalt. Zowel de autorijbanen en fietspaden als de trottoirs en de ventweg van de rotonde worden van beton.

De rotonde krijgt kleurige en duurzame beplanting. Omwonenden hebben meegedacht over het groen op het middeneiland en de zijvlakken rondom de rotonde. Het gekozen groen levert een bijdrage aan de biodiversiteit van Vlaardingen. Ook is het groen speciaal geselecteerd om fijnstof te vangen en daarmee de lucht te filteren.

Niet alleen het groen rondom de rotonde wordt duurzaam ingericht. Ook op de hoek en strook van de flat Zwanensingel/Zwaluwenlaan komen nieuwe struiken en planten, in overleg met de bewoners.

Nog een innovatie: de fietspaden worden uitgevoerd in rood beton in plaats van asfalt met rode coating. Het voordeel hiervan is dat je geen toxische stoffen hoeft te gebruiken voor het rood maken van de fietspaden. Beton kun je namelijk kleuren met natuurlijke kleurstoffen. Ook krijgen de fietspaden rijwielvriendelijke stoepbanden. Mocht een fietser uit balans raken, dan zorgt de schuine stoeprand ervoor dat hij makkelijker blijft rijden en niet valt. De rotonde draagt zo bij aan het fietsklimaat in Vlaardingen, ook door de veiliger inrichting van het verkeer.

Tijdens de aanleg van de rotonde, die start op 11 november en naar verwachting tot medio januari 2020 duurt, leidt de gemeente het verkeer om. De parkeerplaatsen aan de Zwaluwenlaan blijven voorlopig bereikbaar. De parkeerplaatsen aan de overzijde van de Zwaluwenlaan blijven bereikbaar via de inrit of via de calamiteitendoorsteek.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *