Schiedams Nieuws
Waterweg Actueel

Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

SCHIEDAM VERKLAART VERDUBBELING KLACHTEN OVER STROOMOPWAARTS

SCHIEDAM- De verdubbeling van het aantal klachten over Stroomopwaarts (van 15% in 2018 naar 31% in 2019) hangt samen met een gebrek aan dienstverlening, zoals dat door cliënten die klagen wordt ervaren. Dat maakt het stadsbestuur van Schiedam duidelijk op vragen vanuit de gemeenteraad over het gestegen aantal klachten. Het algemene rapportcijfer voor de dienstverlening van Stroomopwaarts is vanaf de start in 2014 afgenomen van een 7,2 naar een 6,8.

De meest voorkomende klacht categorieën zijn telefonische dienstverlening (slechte bereikbaarheid, niet / te laat terugbellen), bejegening, te late betaling en afhandelingsduur. Het klachtbeeld sluit aan bij de bevindingen van het digitaal klantpanel (DKP): 18% van de respondenten geeft aan niet teruggebeld te worden, 20% van de respondenten ervaart de telefonische dienstverlening als slecht, het rapportcijfer op het dienstverleningsaspect ‘zich begrepen / gehoord voelen’ scoort een 5,9.

Met het instellen van een telefonisch spreekuur en het tijdig afhandelen van terugbelverzoeken wordt ingezet op verbetering van de telefonische dienstverlening door Stroomopwaarts. Met een nieuwe systematiek van inkomstenverrekening (Surplus) hoopt Stroomopwaarts het aantal tijdige betalingen van de maanduitkering te laten toenemen. Samen met investeringen in vakmanschap (in 2019) en aandacht voor het thema dienstverlening en cliëntgerichtheid binnen de hele organisatie zet Stroomopwaarts in op verbetering en hoopt men daarmee ook het aantal klachten te laten dalen.

Stroomopwaarts heeft voor cliënten verschillende mogelijkheden georganiseerd voor het melden van klachten of problemen. De organisatie heeft drie vertrouwenspersonen en er zijn twee bedrijfsmaatschappelijk werkers. Daarnaast kunnen via de gemeente klachten worden gemeld, waarna deze klachten via de reguliere klachtenprocedure binnen Stroomopwaart worden opgepakt.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

3 reacties op “SCHIEDAM VERKLAART VERDUBBELING KLACHTEN OVER STROOMOPWAARTS

  1. De klachtenfunctionaris vanuit de gemeente heeft zich ten tijde van een hoorzitting aangaande een klacht voorgesteld als de tegenpartij. Daar gaat het al mis, in de basishouding van de medewerkers. Zij staan blijkbaar tegenover de inwoners in plaats van dat ze zich zien als de dienstverlener die ze zouden moeten zijn. Begin daar eens met verbeteren. Ik ben bij gemeentelijke inspraken geweest heb de manager van Stroomopwaarts destijds gemaild en gesproken evenals de toen verantwoordelijk Wethouder. Er is niks verbeterd!!!

  2. Het rapport Berenschot is lovend over Stroomopwaarts. Hier is dus iets falikant mis. De clienten en SW medewerkers zijn nooit gehoord in het geheel. Het gaat om de imprementatie van ambtenaren in Stroomopwaarts, Die geven Stroomopwaarts een voldoende. Bang als ze zijn voor hun eigen baantje. Nogmaals: Dat is nooit gezegd, 900 SW medewerkers van Stroomopwaarts hebben een heel andere mening. Los van het feit dat clienten ook nog een andere mening hebben. Voor de buitenwereld blijft het OK. Maar de onrust onder genoemde groepen neemt toe. Dat beseffen ze niet.

    1. Daar heb je punt jc de mensen van stroomopwaarts worden niet gehoord door de werkleiding en worden weg gezet als mongolen ook moeten ze regel matig gevaarlijk werk verrichten het op ruimen van drug afval ook werken in de regen gebeurd heel vaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *