WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

SCHIEDAM REKENT OP 1,1 MILJOEN TER BESTRIJDING WERKLOOSHEID

SCHIEDAM- Bij de gemeente Schiedam wordt gerekend op een bedrag van 1,1 miljoen euro van het Rijk in het kader van het aanvullend sociaal pakket. Een klein deel van het geld is bedoeld als extra impuls om de dienstverlening uit te breiden voor mensen die de bijstand instromen, als gevolg van de crisis (veroorzaakt door de lockdown). Hiervoor rekent Schiedam op circa 3 ton. Het overgrote deel is bedoeld voor het op peil houden van de reguliere werkgevers en werkzoekende dienstverlening door Stroomopwaarts. In dit kader heeft het Rijk bovendien de wens uitgesproken om specifiek in te zetten op kwetsbare groepen en de bestrijding van jeugdwerkloosheid. Daarbij gaat het om circa 8 ton voor de gemeente Schiedam.

Sinds 1 januari 2021 moeten gemeenten ondersteuning bieden aan zelfstandigen die zich dienen te heroriënteren op aanvullende of andere activiteiten. De huidige dienstverlening is niet gericht op deze doelgroep, daarom is het noodzakelijk en onvermijdbaar om hier extra op in te zetten.

In de praktijk worden Rijksmiddelen vaak ingezet voor jongeren die instromen in de bijstand. Door de crisis is het aantal meldingen van jongeren vorig jaar meer dan verdubbeld. Deze jongeren zijn zoveel mogelijk aangemeld voor directe doorbemiddeling naar werk. Het gevolg hiervan is dat veel van de jongeren weer aan het werk zijn, waardoor de stijging van het aantal jongeren met een bijstandsuitkering relatief laag is gebleven.

Naast instroom van mensen met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt, verwachten de gemeente Schiedam, ook als gevolg van de crisis, instroom van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld mensen die andere vakvaardigheden dienen aan te leren of mensen die al kwetsbaar waren op de arbeidsmarkt. De ervaring leert dat, naarmate mensen langer thuis zitten, de afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar groter wordt. Daarom wil de gemeente juist deze mensen intensiever begeleiden naar nieuw regulier werk. Om dit te kunnen realiseren is het plan om, bij wijze van proef, detacheringsbanen aan te bieden van maximaal 1 jaar. Tijdens deze periode worden specifieke vaardigheden aangeleerd en worden de deelnemers intensief begeleid naar regulier werk.

Als gevolg van de bestandsstijging is, om het kwaliteitsniveau op peil te houden, extra inzet op de reguliere dienstverlening noodzakelijk en onvermijdelijk. Bijvoorbeeld voor het beoordelen van de aanvraag, het toekennen van de uitkering, maar ook voor de ondersteuning en begeleiding naar nieuw werk.

Om de grotere instroom voldoende te kunnen ondersteunen bij hun re-integratie dient een ruimte te worden ingericht binnen het werkleerbedrijf van Stroomopwaarts. Daarnaast is het van belang dat de trainers, als gevolg van de lockdown op een andere manier moeten werken: bijvoorbeeld het geven van webinars of onlinetrainingen en het geven van trainingen aan nieuwe doelgroepen die instromen als gevolg van de crisis.

De vacaturemarkt is aanzienlijk veranderd sinds de crisis *veroorzaakt door de lockdown). Eerdere succesvolle sectoren zijn nu veel minder succesvol en andere sectoren zijn juist meer kansrijk geworden, als gevolg van de crisis. Om in te kunnen blijven haken op deze nieuwe werkelijkheid is het noodzakelijk andere werkleertrajecten in te zetten op de nieuwe kansrijke sectoren.

Specifiek voor kwetsbaren op de arbeidsmarkt zijn een tweetal bestedingsvoorstellen geformuleerd. Beide bestedingsvoorstellen haken in op recente landelijke ontwikkelingen waarbij intensieve en persoonlijke aandacht centraal staan.

Binnen alle drie de waterweggemeenten heeft 74% van het aantal uitkeringsgerechtigden een grote afstand tot de arbeidsmarkt, maar het is gebleken dat veel mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt niet reageren op oproepen om deel te nemen aan activiteiten. Een veel gebruikt middel om mensen te activeren is strenge handhaving. Dit kan ook een averechts effect hebben op mensen met toch al een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het is effectiever gebleken mensen persoonlijke aandacht en ondersteuning te bieden op meerdere leefgebieden. Bovendien past de pilot goed binnen het heersende politieke maatschappelijke klimaat dat vraagt om meer menselijke maat in de overheidsdienstverlening.

Voor bestrijding van jeugdwerkloosheid is één specifiek bestedingsvoorstel geformuleerd. Dit met oog op het feit dat de acht voorgaande bestedingsvoorstellen ingezet kunnen worden voor zowel jongeren als voor volwassenen. Daarnaast heeft de arbeidsmarktregio middelen gekregen voor kwetsbare schoolverlaters en voor een regionale aanpak jeugdwerkloosheid.

3 gedachten over “SCHIEDAM REKENT OP 1,1 MILJOEN TER BESTRIJDING WERKLOOSHEID

  1. Zoals de directeur medio 2016 ten overstaan van de S.E.R. verklaarde heeft de toko Stroomopwaarts MVS geen belang bij uitstroom maar juist bij instroom. Het verdienmodel van Stroomopwaarts MVS is om normale werkloze burgers gedwongen te werk te kunnen stellen, niet meer en niet minder, en daartoe moet men middels ‘het assessment’ natuurlijk voor minimaal als 30% arbeidsgehadicapte worden gebrandmerkt om met een uitkering of nog minder afgescheept te kunnen worden. En eenmaal gelabeld als ‘arbeidsgehandicapt’ zit de in alle opzichten belazerde burger daar levenslang aan vast en komt nooit meer normaal aan de bak.

    Een troost is dat de neo-liberale club van Minister Kaag (D’66) na gepretendeerd ‘vrijwillige’ dwangarbeid tot 67 jaar aansluitend opteert voor “Voltooid Leven’ na 70 jaar, en uiteraard net zo vrijwillig als de dwangarbeid in deze regio is opgezet.

    Wat zal dat op termijn lekker geld uitsparen zeg, dan kunnen er nog wat uitvreters van boven de Balkenende norm als Desiree Curfs uit het netwerk worden aangetrokken.

    En verder staat opgeruimd natuurlijk netjes nietwaar….?

    Crematorium Stroomopwaarts MVS : ‘Laat u niet kisten, hier gaat alles in kannen en kruiken…’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *