WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

SCHEPEN MAASSLUIS RISKEREN SCHADE BIJ MINDER STIKSTOFOXIDEN

MAASSLUIS- Bij de Stichting Sleepboothaven Maassluis peinzen ze er niet over om over te schakelen op Gas To Liquid (GLT), dat een gunstig effect zou hebben op de uitstoot van stikstofoxiden. Ondanks aandringen vanuit de gemeente is er weinig draagvlak bij de museumschepen, omdat deze brandstof bij oude motoren problemen kan veroorzaken die zich bij moderne motoren niet voordoen.

Volgens de stichting veroorzaakt GLT eerder en meer brandstof lekkages, rubbers die krimpen door de schralere brandstof et cetera. Gezien de weinige draaiuren van de meeste historische schepen en het dus geringe verbruik heeft het, volgens de stichting, daarom geen zin om over te gaan op GLT, met het ook op het risico van schade aan de oude motoren . Alle schepen in Maassluis zijn bovendien op walstroom aangesloten dus stilliggend draaien geen dieselgeneratoren.

GTL staat voor Gas To Liquid en wordt gemaakt van aardgas dat door een speciaal proces omgezet wordt tot een vloeibare brandstof. Daarmee is GTL een zogenaamde synthetische diesel. GTL bezit minder energie per kilo dan conventionele diesel. Dit komt omdat de dichtheid lager is. Dit betekent dat er meer GTL nodig is om er dezelfde energie uit te halen. GTL kan worden bijgemengd of in pure vorm gebruikt worden. Over de voor- en nadelen van GTL zijn de meningen verdeeld.

De Furie in Rotterdam.
Volgens een rapport van CE Delft uit 2014 heeft GTL een gunstig effect op de luchtverontreinigende emissies. Ten opzichte van gewone diesel veroorzaakt GTL minder rook en stank en zorgt in veel gevallen ook voor minder lawaai. Echter om GTL te produceren is ongeveer 1,5 keer zoveel energie nodig als voor normale dieselbrandstof. Dit wordt deels gecompenseerd doordat GTL gemaakt wordt van aardgas. Netto is de gehele CO2 emissie van GTL circa 5% hoger dan die van conventionele dieselbrandstof en 7% lager dan die van benzine.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *