WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

‘ROTTERDAMSE LUCHTHAVEN GOOCHELT MET CIJFERS’

ROTTERDAM- De vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) laat weten zich rot te zijn geschrokken van de overlastmeldingen rond Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De ervaren overlast van het vliegveld is in een jaar tijd verdubbeld: van 21.000 meldingen in het tweede kwartaal van 2022 naar 41.000 meldingen in dezelfde drie maanden van 2023. ‘Het aantal melders steeg met 70%’, stelt de BTV, met een verwijzing naar de tweede kwartaalrapportage over de geluidsoverlast van Rotterdam Airport, die deze week is gepubliceerd door de DCMR. BTV: ‘De overlast van het vliegveld groeit steeds sneller.’

Gisteren liet het Rotterdamse vliegveld al een persbericht uitgaan waarin wordt gemeld dat het aantal klachten bij de DCMR vooral afkomstig is van een kleine groep melders. Daarmee is het aantal meldingen flink toegenomen, terwijl het aantal vliegtuigbewegingen juist licht is gedaald.

Blokhuizen (BTV): ‘De enorme toename van ervaren overlast wordt steeds duidelijker dat het draagvlak voor het vliegveld in een hoog tempo is verdwenen. De politiek dient zich dit aan te trekken.’
GroenLinks-politicus Alfred Blokhuizen is voorzitter van de BTV. Blokhuizen: ‘Kortgeleden verscheen ook een rapport over fijnstof in de omgeving van Rotterdam-Schiebroek. Daaruit blijkt dat er momenten zijn waarop 35% van alle fijnstof afkomstig is van het vliegveld, nota bene gemeten op een kilometer afstand van de startbaan. Voordat zo’n piek verdwenen is, is een kwartier verstreken. In het rapport wordt dat platgeslagen tot een gemiddelde van 8% per jaar. Dat lijkt weinig, maar is enorm gezien de verhouding tussen autoverkeer (230.000 per dag) en stijgend vliegverkeer (70 per dag).’

Volgens Blokhuizen goochelt het vliegveld continu met cijfers. Blokhuizen: ‘Zo geeft de directie hoog op over vliegtuigen die 50% minder herrie zouden maken.  50% lijkt heel veel, maar is slechts 3 decibel minder op bij voorbeeld de 96 decibel van een startend vliegtuig. Zo’n verschil is nauwelijks waarneembaar voor het menselijk oor. Maar door te schermen met die getallen kan er meer worden gevlogen, vindt het management. Feitelijk krijgen mensen rekenkundig minder overlast, maar wel veel vaker. Ook wordt er gezegd dat vliegtuigen minder vuil worden. Echter wordt dat per stoel in een vliegtuig berekend. Omdat de vliegtuigen steeds groter worden en dus plek bieden aan steeds meer stoelen, wordt er per saldo juist meer vervuild. En omdat de sector vindt vaker te kunnen vliegen vanwege de ‘stillere’ vliegtuigen, groeit de vervuiling nog sneller.’

Volgens Eveline van Eijsden, woordvoerder namens RTHA, gaan de meldingen over geluid, niet over luchtkwaliteit. Van Eijsden: ‘Daarbij is het vooral belangrijk te nuanceren dat 2% van de melders (49 huishoudens) verantwoordelijk is voor 50.000 meldingen in het jaarrapport van 2022. Gemiddeld klagen die huishoudens dus 1.000 keer per jaar. Het merendeel maakt enkele meldingen per jaar.’

De DCMR meldt, in het voorwoord van de door de BTV aangehaalde Kwartaalrapportage; ‘Ten behoeve van de Commissie Regionaal Overleg Rotterdam The Hague Airport (CRO RTHA) wordt door de DCMR ieder kwartaal een rapportage opgesteld die inzicht biedt in de meldingen die worden veroorzaakt door het gebruik van de luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Er wordt verslag gedaan over meldingen die mondeling (telefonisch) dan wel schriftelijk of via internet zijn ingediend over geluidoverlast. Er worden zeer beperkt meldingen over geurhinder (stank) ontvangen. Gezien deze omvang wordt hierover alleen in het jaarrapport gerapporteerd.’

4 gedachten over “‘ROTTERDAMSE LUCHTHAVEN GOOCHELT MET CIJFERS’

  1. Gewoon werkende mensen hoor je hier nauwelijks over, maar die drie niksnutten zonder werk die de hele dag door meldingen doen des te meer. Help die lui aan een baantje of een dagbesteding en het gezeur is over. Liefst een baan op de luchthaven natuurlijk.

    1. Nu begrijp ik waaom u met een nepnaam reaguurt. je roept maar wat. Eigenlijk is dat schaamteloos en dat weet je ook wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *