WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

PAKKET KWIJTGERAAKT: DEZE STAPPEN KUN JE ONDERNEMEN

Met de feestdagen voor de deur is een bestelling in een webshop snel gemaakt. De pakketbezorgbedrijven draaien dan ook rond Sinterklaas en de Kerstdagen overuren; zo werden er 778 miljoen pakketten in 2020 vervoerd. Mede door de coronamaatregelen is dit aantal explosief gestegen. Het kan dan wel eens gebeuren dat een pakket kwijt raakt in het bezorgproces. Wie is er echter verantwoordelijk voor een zoekgeraakte bestelling? En welke stappen kun je ondernemen? In dit artikel lees je wat je kunt doen bij een kwijtgeraakt pakket.

Zoek contact met de webwinkel
Zodra je pakket niet op het juiste tijdstip aan je voordeur is bezorgd, geef je dit als eerste aan bij de webshop. Je hebt namelijk met hen een koopovereenkomst afgesloten voor een deugdelijke en tijdige bezorging van je bestelling. De webshop dient dan ook een geschikte oplossing te geven. Webwinkels reageren hierop verschillend; de ene webshop vraagt of je na vijf werkdagen contact op wilt nemen, terwijl de andere webwinkel direct een nieuw item toestuurt of je geld terugstort.

Contacteer de bezorger
In de basis is het niet jouw taak om contact op te nemen met de pakketbezorgdienst. De webshop heeft namelijk een contract afgesloten met de bezorger, niet jij. Als de webwinkel echter vrijwel geen actie onderneemt, kun je zelf contact zoeken met de pakketbezorgdienst om te onderzoeken op het pakket te traceren is. In de meeste gevallen werken webshops samen met DHL of PostNL. Als er gebruik is gemaakt van Track & Trace, is het mogelijk om te onderzoeken in welk deel van het bezorgproces het pakket is kwijtgeraakt. Als het pakket echter niet te traceren is, verwijst de pakketbezorgdienst je opnieuw naar de webwinkel.

Maak gebruik van je herroepingsrecht
Als koper van een product heb je het recht om binnen 14 dagen na ontvangst de aankoop terug te sturen naar de webshop. Dit herroepingsrecht is ook geldig op het moment dat je de bestelling nog niet hebt ontvangen. Laat de webshop weten dat je de koopovereenkomst wilt ontbinden en geef hen 14 dagen de gelegenheid om het aankoopbedrag terug te storten. Hierbij is het wel essentieel dat het gaat om een webshop in de Europese Unie; voor webshops buiten dit gebied geldt andere regelgeving.

Liever de bestelling ontvangen?
Wil je die bijzondere designtas echter toch ontvangen, of dat unieke paar schoenen? Neem in dat geval opnieuw contact op met de webshop. Geef in een brief of mail aan dat je hen twee weken de tijd geeft om alsnog het gekochte product te leveren. Gebeurt dit vervolgens niet? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Webshop of de Geschillencommissie Thuiswinkel.

Aanspraak maken op de wettelijke garantie
Naast je herroepingsrecht kun je er ook voor kiezen om een beroep te doen op de wettelijke garantie. Als je volgens Europese regelgeving binnen zes maanden na je bestelling meldt dat er sprake is van schade, moet de verkoper bewijzen dat het product bij de aflevering niet beschadigd was. Voor verkopers is dit enorm moeilijk om te bewijzen. In dat geval is de verkoper verplicht om het product nogmaals te leveren of het aankoopbedrag terug te storten.

Een juridische procedure starten
Naast de mogelijkheid om een klacht indienen bij de geschillencommissies, de ACM en de Consumentenbond is het een optie om een juridische procedure te starten. Webshops leggen namelijk veelal de schuld bij de bezorger, en sturen je vervolgens van het kastje naar de muur. Een juridische procedure starten wordt echter meestal niet gedaan, aangezien hier kosten aan verbonden zijn die niet vaak niet opwegen tegen de waarde van het bestelde product. Het is echter niet aan de consument om te bewijzen dat er iets mis is gegaan bij de bestelling. Om te bekijken welke optie voor jou het meest geschikt is, is het verstandig om juridisch advies in te winnen.

Pakket kwijt bij een particuliere aankoop
Is je pakketje kwijt na een aankoop van een particulier bijvoorbeeld op Marktplaats? In dat geval beschik je als consument over minder rechten dan bij een webshop. Het consumentenrecht is namelijk niet van toepassing. Wie verantwoordelijk is voor de verzending, hangt af van de advertentie. Geeft de verkoper aan dat hij het product bezorgt of verzendt, dan is hij verantwoordelijk. Bij een zoekgeraakt pakket dient de verkoper het product nogmaals te sturen of het aankoopbedrag terug te storten. Geeft de advertentie aan dat je het artikel dient op te halen, maar wil je het alsnog laten verzenden? Dan draag je zelf het risico. Gaat het echter om een onderneming of professioneel handelende particulier die producten verkoopt op een plek als Marktplaats, dan is het consumentenrecht wel van toepassing. Handig is het om de Track & Trace code altijd te bewaren. Let er echter wel op dat een Track & Trace code geen recht geeft op schadevergoeding.

2 gedachten over “PAKKET KWIJTGERAAKT: DEZE STAPPEN KUN JE ONDERNEMEN

  1. Voorkom dit gelazer en koop je spullen gewoon in een winkel. Dan gaan er minder winkeliers failliet waardoor er minder Polski Skleps in die panden komen. Hoef je je ook niet meer schuldig te voelen als je groen stemt maar ondertussen een koerier 60x met een truitje heen en weer laat rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *