WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

ONDERZOEK NAAR DUURZAME SCHOOLGEBOUWEN VLAARDINGEN

Bij energetische renovatie wordt de theorie van Trias Energetica toegepast. Dit betekent dat allereerst gestreefd moet worden om het energieverbruik te verminderen. Dit kan door het gedrag bij te sturen (verwarming een graadje lager enzovoorts), door goede isolatie in combinatie met een goede kierdichtheid en door het hergebruik van warmte (energie). De energiebehoefte die dan overblijft dient vervolgens bij voorkeur ingevuld te worden met duurzame energie (zoals zon- en windenergie en bodemwarmte). Voor de dan nog resterende energiebehoefte wordt vervolgens gebruik gemaakt van de eindige (fossiele) energiebronnen.
Bij energetische renovatie wordt de theorie van Trias Energetica toegepast. Dit betekent dat allereerst gestreefd moet worden om het energieverbruik te verminderen. Dit kan door het gedrag bij te sturen (verwarming een graadje lager enzovoorts), door goede isolatie in combinatie met een goede kierdichtheid en door het hergebruik van warmte (energie).
De energiebehoefte die dan overblijft dient vervolgens bij voorkeur ingevuld te worden met duurzame energie (zoals zon- en windenergie en bodemwarmte). Voor de dan nog resterende energiebehoefte wordt vervolgens gebruik gemaakt van de eindige (fossiele) energiebronnen.

VLAARDINGEN- De gemeente Vlaardingen gaat inventariseren welke wensen er leven voor het verduurzamen van schoolgebouwen. Ook wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om door middel van co-financiering in te zetten op renovatie waarbij de school het gebruik van eindige (fossiele) energie kan terugdringen en de CO2-uitstoot kan reduceren.

Een ruime meerderheid binnen de gemeenteraad heeft aangedrongen op vormen van ‘energetisch duurzame renovatie’.

In het coalitieakkoord is afgesproken dat de komende tien jaar geïnvesteerd zal moeten worden in nieuwbouw en renovatie. De verduurzaming van scholen kan volgens de raad door lokale ondernemers worden uitgevoerd.

De resultanten van de duurzame renovaties moet vervolgens inzichtelijk worden gemaakt voor de leerlingen. Zij kunnen actief deelnemen in de cofinanciering door bijvoorbeeld geld in te zamelen om zo extra zonnepanelen op het schooldak te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *