WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

NU AL ONENIGHEID OVER RINGBUS SCHIEDAM

SCHIEDAM- Nog voor er een eventuele ringbus rijdt in Schiedam claimen al meerdere fracties de geestelijk vader te zijn van het plan. Raadslid Anneke Post wijst op een oud verkiezingsprogramma van Leefbaar Schiedam, die partij is opgegaan in het AOV, dus vindt Karin de Vries (AOV) dat een wens van haar partij in vervulling gaat. Post vindt juist dat haar alle eer toekomt.(Post: “Ik wil mevrouw De Vries bedanken dat ze onze ringbus van Leefbaar Schiedam toch benoemd heb. Dank je wel.” De Vries: “Ik ben ook van Leefbaar. En volgens mij is er iemand opgestapt.”)

Het AOV werkt aan een plan voor een ringbuslijn, maar laat daarover nog weinig los. Hoewel Maarten Reuderink (OPS) uit de summiere toelichting opmaakt: ‘Zegt u dus dat de ringbus gratis wordt?’ Het AOV ontkent. Zeker is dat de ringbus de hele stad moet verbinden en goede overstapgelegenheden moet bieden op ander openbaar vervoer: tram, metro, trein en vervoer over water.

Wethouder Jeroen Ooijevaar (GroenLinks) is tevreden over de tram tot aan Spaland, maar het lokale busvervoer – met de lage frequentie en het ontbreken van vervoer in de avonduren en op zondag – blijft hij wel onvoldoende vinden. Ooijevaar: ‘Wij zien mogelijkheden om tot beter, sneller en fijnmaziger lokaal vervoer te komen, door de inzet van de huidige middelen van het RET-busvervoer, bedrijfsvervoer en vrijwilligers te combineren. Wij verwachten veel van een fijnmazig ringbussysteem met kleiner materieel en flexibelere bemensing. Dit vervoerssysteem dient onderdeel te zijn van de reguliere dienstregeling, zodat reizigers het openbaar vervoer als een reëel alternatief kunnen zien voor andere vervoermiddelen; ook in de wijken en ook in de daluren.’

Fractievoorzitter Robert Berns (CU-SGP). Voor de CU-SGP is inzet van de ringbus gunstiger voor ouderen in Groenoord en de Woudhoek. Volgens de fractie kan een ringbus stoppen bij de halte aan de andere zijde van de trambaan bij de Heijermansflat.
Feitelijk vervalt heel lijn 21 vanaf Rotterdam-De Esch tot aan Schiedam-Woudhoek in de avonduren. Wat de kostenbesparing is, is niet goed te zeggen, dat is afhankelijk van hoe het alternatief met avondbediening van de tram in Woudhoek en Spaland wordt ingevuld. Wel kan in zijn algemeenheid gezegd worden dat de inzet van een tram ongeveer 4 keer zo duur is als de inzet van een pendelbus op eenzelfde traject.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *