WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

NOG DIT JAAR BESLUIT OVER SLOOP STATION SCHIEDAM CENTRUM

SCHIEDAM- Sloopplannen bedreigen het huidige station Schiedam Centrum. Nog dit jaar wordt een besluit genomen over de aanpak van het station in Schiedam-Oost. Er moet gekozen worden tussen een grote verbouwing of volledige vervanging. Deskundigen hebben een uitgesproken voorkeur voor rigoureuze sloop.

Een nieuw station sluit aan bij de ontwikkeling van het gebied en de verwachte toename van reizigersstromen, is de overtuiging van het gemeentebestuur. Indien het station niet aangepast zou worden leidt dat tot problemen met de reizigersafwikkeling. Daarnaast raakt het station dan steeds meer gedateerd en draagt dan in negatieve zin bij aan die reizigersontwikkeling.

Al lange tijd is de gemeente van mening dat de kwaliteit van het station onder de maat is. Dit is begin 2017 iets ten goede veranderd met het openen van een AH to Go en een AKO. Dat was voor de NS een aanleiding om verder na te gaan denken over dit station en dan met name de kwaliteit van de hal.

Er is in december 2017 een gezamenlijke werksessie tussen de NS en gemeente Schiedam gehouden. Hierbij waren ook uitgenodigd ProRail, de RET en bureau Spoorbouwmeester. Conclusie van dit overleg was dat partijen vinden dat er eigenlijk niets meer te knutselen is aan het station in Schiedam-Oost. ‘Op het moment dat je wil verbeteren, dan betekent dat een stevige ingreep in het hele station, met name gericht op het sterk verbeteren van de onderdoorgang. Als daar niets wezenlijks aan gebeurt, dan is de rest zonde van het geld. Met name het bureau Spoorbouwmeester was hier zeer stellig in en lijkt daarmee een warm voorstander te zijn van een stevige verbetering van station Schiedam Centrum’, meldt de gemeente.

In 2000 is het stationsgebouw aangepast in verband met een verlenging van de oost-westlijn van de Rotterdamse metro. Met de bouw van de metrolijn verdween het entreegedeelte en daarmee een deel van de unieke en aansprekende architectuur ook al bleef de grote overkapping uit de jaren zestig gehandhaafd. Boven de metroperrons werd een nieuwe overkapping gebouwd. De architect daarvan was Jan van Belkum van Ingenieursbureau ARCADIS.

Het ontwerp van het voormalige station Schiedam Rotterdam-West stamt uit 1963. Het ging om een ontwerp van Koen van der Gaast. Het pand had jaren een stationshal en een lager gelegen bijzondere vijfhoekige luifel.

FACEBOOK IS VERANDERD!

Berichten van media en bedrijven worden minder snel op uw Facebooktijdlijn getoond, tenzij u de ‘als eerste weergeven’ optie instelt. Dan blijven de berichten ten alle tijden te zien.

Maar natuurlijk kunt u de site van Webradio Torpedo ook rechtstreeks bezoeken: www.rijnmondnieuws.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *