WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

MINDER PARKEERVAKKEN NIEUWBOUW SCHIEDAM WORDT PROBLEEM

SCHIEDAM- De woningbouwplannen van Schiedam passen niet meer bij de door de MRDH aangekondigde bezuinigingen op het openbaar vervoer (ov). De PvdA constateert dat minder ov-aanbod in Schiedam problemen gaat opleveren, wanneer de gemeente tegelijk blijft inzetten op minder autogebruik. De wethouder ziet nog mogelijkheden door het starten van een ringbus voor Schiedam.

De Rotterdamse projectontwikkelaar Fullhouse heeft het pand gekocht van de voormalige Gravin Aleidaschool in Schiedam-Oost. Verspreid over het oude hoofdgebouw, de gymzaal en de later bijgebouwde leer- en speellokalen komen in totaal vijftien koopwoningen.
Bilal Badri (PvdA): “Nu gaan we naar een situatie toe waar het aanbod minder wordt en wellicht zelfs hele grote bezuinigingen. Dan heb je als voorbeeld nog recentelijk de Gravin Aleidaschool, daar worden twee parkeerplaatsen voor deelauto’s gebouwd op 15 woningen. Ja, mensen moeten dan het openbaar vervoer gaan pakken. Hoe verhoudt dat zich tot de afschaling van het ov?”

Wethouder Jeroen Ooijevaar (GroenLinks): “Je zou het bijna een geluk bij een ongeluk kunnen noemen, dat uw raad vorig jaar budget heeft vrijgemaakt voor de ringbus en, vanwege coronamaatregenen (de lockdown waarin Nederland is gestort door het kabinet Rutte III, red.) is ook die ringbus nog niet van start gegaan. Maar dat budget hebben we wel. Met dat budget krijgen we de mogelijkheid om aanvullend maatwerk mede te financieren. Dat zou het wel wat makkelijker maken.”

De wethouder belooft te werken aan een plan om voor het Schiedamse ov te redden wat er nog te redden is. Medio september moet dit plan worden gepresenteerd. Ooijevaar: “Maar de boodschap, laat die in het algemeen helder zijn, het gaat de komende maanden echt er niet beter op worden. De maatregelen die we nu nemen zijn er hooguit om de ergste pijn te verzachten en daar ga ik mij heel erg hard voor inzetten.”

Het zal naar verwachting nog jaren duren voordat het aantal reizigers in het ov in de hele regio weer op het oude niveau is. De totale financiële impact daarvan bedraagt in de MRDHregio minimaal 379 miljoen euro, en maximaal 1.169 miljoen euro, uitgaande van Rijkssteun tot 1 oktober 2021. Het daadwerkelijke financiële tekort hangt af van de snelheid waarmee de reizigersaantallen zich herstellen en de aanvullende financiële steun van de Rijksoverheid.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

3 gedachten over “MINDER PARKEERVAKKEN NIEUWBOUW SCHIEDAM WORDT PROBLEEM

  1. Lekker weer schaarste van parkeerplaatsen kweken en dit weer enken op te lossen door het invoeren van parkeervergunningen.

    Gemeente wordt eens wakker en houdt eens rekening met de werkende mensen. OV is leuk zolang je in een stedelijke omgeving werkt, maar zodra je buien de stad werkt zoals bijvoorbeeld in de Europort en Maasvlakte en in continu diensten werkt is het OV geen optie meer en moet je wel met de auto naar je werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *