WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

MILIEUACTIVIST SCHIEDAM STUIT OP VAAGHEDEN ROND BENZEEN

SCHIEDAM- De binnenvaart op de Nieuwe Waterweg maakt nauwelijks gebruik van methode om op milieuvriendelijke wijze het scheepsruim te ontgassen. Dat blijkt uit onderzoek door de Schiedamse milieuactivist Krispijn Beek. Hij onderzocht de afgelopen maanden de gevolgen van het verbod op het lozen van het kankerverwekkende benzeen op open water. Beek heeft zijn bevindingen vrijdag gepubliceerd op de website sargasso.nl (Klik HIER). Meerdere partijen rond de binnenvaart beantwoorden de kritische vragen van Beek slechts globaal.

Nadat schippers hun lading hebben gelost is het soms nodig om de ruimten te ontdoen van restanten van die lading. Waar het vluchtige stoffen betreft wordt dit vaak gedaan door het varend ontgassen van het schip. De ruimten zijn dan weer schoon en klaar voor de volgende lading. De dampen die vrijkomen bij ontgassen zorgen echter voor overlast en kunnen schadelijk zijn voor de omgeving.
Nadat schippers hun lading hebben gelost is het soms nodig om de ruimten te ontdoen van restanten van die lading. Waar het vluchtige stoffen betreft wordt dit vaak gedaan door het varend ontgassen van het schip. De ruimten zijn dan weer schoon en klaar voor de volgende lading. De dampen die vrijkomen bij ontgassen zorgen echter voor overlast en kunnen schadelijk zijn voor de omgeving.

Sinds 1 januari is het in heel Zuid-Holland verboden benzeen te lozen tijdens het schoonmaken van het scheepsruim, maar bij de installatie voor verantwoord ontgassen in Vlaardingen -Mariflex aan de Zeemanshaven- wordt geen toename van het aantal schepen gesignaleerd. En ook het aantal vergunningaanvragen bij de DCMR om milieuvriendelijk te ontgassen lijkt verwaarloosbaar.

Volgens Beek schrijven betrokkenen dit toe aan strikte naleving van het verbod. Aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) hebben de grote verladers van benzeen laten weten dat de schepen die zij inhuren niet meer ontgassen in de buitenlucht. Volgens de Koninklijke Schuttevaer, de belangenorganisatie voor de binnenvaart, wordt dit vooral bereikt doordat schippers kiezen voor meerdere transporten achter elkaar van benzeen. Daardoor is tussentijds ontgassen niet meer nodig. Ook zouden verladers niet langer eisen dat schepen gasvrij aan de terminal verschijnen.

Toch is men bij de milieudienst DCMR niet in staat officieel aan te geven wat zij sinds het verbod nog meten aan benzeen. De DCMR beschikt weliswaar over een uitgebreid netwerk aan sensoren in de haven, het zogenaamde We-nose netwerk, maar kan dit netwerk onderscheid maken tussen ontgassen van 100% benzeen en benzeenhoudende mengsels? En waar ligt het omslagpunt? De DCMR heeft Beek eveneens geen antwoord gegeven op de vraag of bij de benzeen meetpunten een daling van de concentratie of het aantal pieken is waar te nemen. Terwijl de binnenvaart volgens de provinciale verordening van Zuid-Holland goed is voor 50 ton benzeen op jaarbasis.