WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

METRO HOEK VAN HOLLAND NAAR VERWACHTING MILJOENEN DUURDER

HOEK VAN HOLLAND- Het budget voor aanleg van de metro in Hoek van Holland wordt naar verwachting met enkele miljoenen overschreden. Dat laat de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils (D66) weten in de nieuwste voortgangsrapportage. De financiën zouden onverminderd onder druk staan door de sterk gestegen prijzen voor bouwmaterialen. Deze extra kosten kunnen niet binnen de post onvoorzien worden opgevangen.

In de oorspronkelijke planning voor de Metro aan Zee is uitgegaan van de start van de exploitatie in de zomer van 2022. De realisatie buiten ligt op koers en past binnen de planning. De focus van het werk ligt nu op het wegwerken van resterende werkzaamheden en het aantonen van de veiligheid en juistheid van datgene dat gebouwd is. De planning is afhankelijk van de voortgang van de verschillende bouwpartners en leveranciers. Oplevering van werkzaamheden vindt plaats zodra de losse onderdelen van het werk zijn gebouwd en aantoonbaar zijn getest en/of gekeurd. Dit geldt ook voor de spoorbeveiliging en de energievoorziening. Met de resultaten uit de testen wordt duidelijk of de losse onderdelen aan de eisen voldoen.

Eén van de belangrijkste stappen in de aantoning van het geïntegreerde systeem, is het ‘dynamisch testen’, die medio mei ingepland zijn. In deze testfase wordt met metro’s getest hoe het nieuwe tracédeel en de metro met elkaar samenwerken en welke eventuele bevindingen daarna opgelost moeten worden. De input wordt geleverd om een safetycase op te bouwen. De safetycase is nodig voor de aanvraag van de indienststellingsvergunning die wordt aangevraagd door de RET en verleend door de MRDH. Daarnaast is de input nodig voor de informatie in het overdrachtsdossier naar het beheer van het nieuwe tracé.

De aanleg van de Hoekse Lijn tot station Hoek van Holland Haven heeft 90 miljoen euro meer gekost dan eerder was begroot op een totale investering van 462 miljoen euro.

3 gedachten over “METRO HOEK VAN HOLLAND NAAR VERWACHTING MILJOENEN DUURDER

  1. Nog nooit, maar dan ook nog nooit zijn overheidsgerelateerde bedrijven binnen het budget gebleven. Je weet bijvoorbeeld dat een klus 4 miljoen kost, lult het er voor één miljoen door in de gemeenteraad en als dat miljoentje op is kom je ineens 3 miljoen te kort, zonde om te stoppen dus de belastingbetaler past het wel bij.

  2. De kosten zijn niet alleen door duurde materiaal maar zijn ook hoger door dat dat de muren van het station waren niet goed gestort en er moest veel werk gedaan bij een ander bedrijf om de muren te herstellen zo dat de heel gebouw niet afgekeurd wordt en er wordt nog aan gewerkt vandaag ,. De extra gestort muurtjes om de stuifzand tegen te houden. de trottoir is en paar kier over gedaan want het was niet goed gedaan (naar hun wensen) de fiets pad is ook en paar kier over gedaan, en noot perron gebouwd want er waren dingen vergeten . Als al de fouten waren niet geweest was er veel en veel geld gespaard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *