WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

MENINGSVERSCHIL OVER PARKEERPLAATSEN SCHIEDAM

SCHIEDAM- Meer woningen in de binnenstad van Schiedam staat niet gelijk aan meer parkeerplaatsen. Dat laat het gemeentebestuur weten op vragen van oppositiepartij Gemeente Belangen Schiedam (GBS). De partij signaleert een afname van het aantal parkeerplaatsen. Het college van B en W is het daar niet mee eens.

Volgens het gemeentebestuur weten nieuwe bewoners van (nieuwe) woningen in de historische binnenstad wat de parkeersituatie in de binnenstad is. ‘Zij kunnen voor hun mobiliteit dus ook andere keuzes maken. In veel steden in ons land is dat al zichtbaar. De beschikbaarheid van goed openbaar vervoer in de nabije omgeving draagt daaraan bij’, stelt het college.

GBS verwacht een hogere parkeerdruk in de aangrenzende wijken door het verwijderen van parkeerplaatsen in het centrum (waterbedeffect). Het college ontkent dit mogelijk effect niet, maar komt voorlopig niet met een oplossing. ‘In het Uitvoeringsprogramma Parkeren, dat binnenkort aan de gemeenteraad zal worden toegezonden, wordt hierop ingegaan’, luidt het antwoord.

In de binnenstad van Schiedam zou het aantal parkeerplaatsen ‘in ruime mate zijn toegenomen.’ Het college rekent GBS voor : ‘Op de Lange Haven zijn 90 parkeerplaatsen verwijderd. In het Westmolenkwartier zullen uiteindelijk 117 parkeerplaatsen komen waarvan er nu 108 gerealiseerd zijn. De resterende 9 parkeerplaatsen zullen worden aangelegd zodra de werkzaamheden rond het herstel van de fundering van de kerk aan de Walvisstraat zijn afgerond. Daarnaast heeft het college in februari besloten om het parkeerterrein aan de Buitenhavenweg ook open te stellen voor vergunninghouders van sector A, waarmee het aantal beschikbare parkeerplaatsen voor bewoners van de binnenstad in ruime mate is toegenomen.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *