WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

MEGA TRANSPORT BIJ HOEK VAN HOLLAND

De bijna vijf jaar oude Innovation heeft een krachtige kraan van 1500 ton en een laadcapaciteit tot 8000 ton. Het jack-up hefvaartuig laadt en installeert 120 meter hoge windturbines met een vermogen van 6 MW+, evenals zware funderingen in waterdieptes tot 65 meter. Dankzij de all-in-one oplossing van laden, vervoeren en installeren is de Innovation volledig zelfvoorzienend.
De bijna vijf jaar oude Innovation heeft een krachtige kraan van 1500 ton en een laadcapaciteit tot 8000 ton. Het jack-up hefvaartuig laadt en installeert 120 meter hoge windturbines met een vermogen van 6 MW+, evenals zware funderingen in waterdieptes tot 65 meter. Dankzij de all-in-one oplossing van laden, vervoeren en installeren is de Innovation volledig zelfvoorzienend.
HOEK VAN HOLLAND- De eerste monopile is geladen op zeeschip bij Sif op Maasvlakte 2 tegenover Hoek van Holland. Dat gebeurde op het jack-up hefvaartuig Innovation van Geosea. Daarmee werd het eerste gedeelte van de nieuwe diepzeekade van Maasvlakte 2 in gebruik genomen.

Monopiles zijn funderingen voor windmolens op zee. Ze wegen tot wel 1150 ton per stuk. In totaal worden er vier monopiles geladen. Samen met vier zogenoemde ‘transition pieces’. Dat zijn de verbindingsstukken waarmee de torens met windturbines op de monopiles worden verbonden. Vannacht is het schip alweer vertrokken naar het windpark aan de oostkust van het Verenigd Koninkrijk om daar de monopiles te installeren. De komende weken zullen meer van dergelijke transporten volgen.

Het publiek kan de activiteiten van Sif Group op de voet volgen tijdens de rondvaarten vanuit FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op de Maasvlakte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *