WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

LAATSTE AFSCHEID TREINEN VLAARDINGEN

Op 26 maart stonden op alle stations van de Hoekse Lijn groepjes treinspotters om de mat ’64, ’46 of ’54 nog eenmaal vast te leggen. Ook in de treinen zelf was het een drukte van belang. Het betrof het afscheid van de NS.

VLAARDINGEN- Naar aanleiding van het afscheid van de treinen over de Hoekse Lijn hebben Pieter Kornelis van Ebscheuten en Peter de Jong een gedichten- en gedachtenbundel gemaakt, vanwege de ombouw tot metrolijn. Wethouder Ruud van Harten (CU-SGP) krijgt uit handen van een van de auteurs vanmiddag het eerste exemplaar.  De presentatie van het boekje -een uitgave van het Vlaardings Taal Genootschap- is om 13.00 uur bij Boekhandel Den Draak-Pontier op het Veerplein 33.

Het spoor tussen Rotterdam CS naar Hoek van Holland Haven werd in augustus 1891 in gebruik genomen en bestond ruim 125 jaar. De Hoekse Lijn was vroeger één van de belangrijkste spoorlijnen voor internationaal treinverkeer. Reizigers die van en naar Engeland reisden met de boot namen de trein over de Hoekse lijn naar alle uithoeken van Europa; er reden treinen van Hoek van Holland naar Zwitserland en Berlijn en na de tweede wereldoorlog kon men zelfs vanuit Hoek van Holland zonder overstappen naar Scandinavië en Rusland. Met de trein kon u ook van Hoek van Holland naar Peking met maar één keer overstap. Internationale treinen waren slaaptreinen, met complete catering aan boord. De laatste ‘Warszawa Express’, naar Warschau, reed in 1993. In 2007 werd de catamarandienst van Stena Line vanaf Hoek van Holland opgeheven en reden er alleen Sprinters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *