WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

KOTUG IN MUSEUM MAASSLUIS

MAASSLUIS- Over de Sleepdienst Adriaan Kooren (Kotug) uit Rotterdam zijn boeiende verhalen te vertellen. Het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis komt daarom met een tentoonstelling over Kotug.

In de eerste plaats over de rijke en langdurige historie van het inmiddels zowel in binnen- als buitenland zeer vermaarde Rotterdamse familiebedrijf, die teruggaat tot ruim 100 jaar geleden. Maar ook, en zeker niet in het minst, over de huidige innovatieve voortrekkersrol van Kotug , dat met een aantal baanbrekende vernieuwingen de sleepvaartwereld wereldwijd op zijn kop zette.
Het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis heeft hierin een uitdaging gezien om deze twee aspecten ineen te vlechten en vervolgens om te vormen tot een uiterst boeiende expositie in het sleepvaartmuseum te Maassluis. De expositie draagt dan ook de naam “Met vier generaties Kooren van stoom naar hybride”. In deze titel komen beide verhaallijnen samen.
Te zien zijn o.a. films, vele prachtige foto’s, documenten en indrukwekkende scheepsmodellen.

Ook is staat er in de tentoonstellingswijzer een uitleg over de verschillende voortstuwingssystemen voor sleepboten, zoals de Z-peller, Voith-Schneider, Stern Drive en Rotortug ®.
Het verhaal begint in 1911 toen Antonie Kooren zijn eerste stoomsleepboot kocht en deze “MATHILDA” noemde, naar zijn echtgenote. Er zouden nog vele schepen volgen, sommige in charter, maar de meeste in eigendom. Tot op de dag van vandaag figureren de voornamen van familieleden nog steeds traditiegetrouw op de boeg van een aantal Kooren slepers.

De sleepboten waren vanaf het begin te herkennen aan de zwarte schoorsteen met de witte K. Een beeldmerk dat decennia lang bepalend zou zijn voor de schepen van de familie Kooren.
In de eerste decennia vonden de Kooren sleepboten vooral emplooi in de natte aannemerij, zoals het verslepen van baggerbakken in de havens en op de rivieren.
In 1962 volgde de eerste zeegaande sleepboot, de “MARIUS” van 510 pk sterk. Hiermee deed het bedrijf haar intrede in de kust- en zeesleepvaart.

Op 1 januari 1988, startte Ton Kooren de havensleepdienst in Rotterdam onder de naam Kotug met zes moderne sterke sleepboten, die in Amerika waren gebouwd met namen vernoemd naar Amerikaanse wijnstreken. Sedertdien is de romp van de Kotug slepers opvallend rood en de schoorsteen blauw, met een witte K. Vanaf dit moment was ook het monopolie van Smit in Rotterdam doorbroken.
Vanaf 1995 breidde Kotug haar activiteiten ook steeds meer naar het buitenland uit, o.a. naar Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Londen, Kameroen, Brunei en Australië.

ANTONIE III -  Koorensleper
ANTONIE III – Koorensleper

Kotug is ook bekend om haar pionierswerk op het gebied van het ontwikkelen van steeds betere voortstuwingssystemen voor sleepboten. Zo is er een door hen ontwikkeld en verbeterd systeem, genaamd Rotortug ®. Dit is een sleepboottype dat is ontwikkeld door het eigen bedrijf Kotug waarbij 3 Azimuth roerpropellers (360 graden draaibaar), twee onder het voorschip en één onder het achterschip, zijn geplaatst.
Voorts heeft Kotug de hybride dieselelectrische sleepboot verder ontwikkeld. Dit is een combinatie van dieselmotoren en electro-motoren, die voor een aanzienlijke brandstofbesparing zorgt.

De gepatenteerde sleepring, de zo genoemde Ko-LINK, een andere vinding van Kotug, is een extra verbinding tussen de sleeptros en de voorloper, waardoor slijtage en breuk van dure sleeptrossen belangrijk vermindert.

In 2014 ontving de huidige directeur Ard-Jan Kooren de prestigieuze Koning Willem I prijs, een prijs voor ondernemers die durf, daadkracht, doorzettingsvermogen, duurzaamheid en innovatie hebben getoond, nadat hem op 14 januari 2013 al de Rotterdamse onderscheiding “Havenman van het jaar 2012” was toegekend. Hiermee volgde hij zijn vader Ton Kooren op, die deze onderscheiding in 1999 eveneens mocht ontvangen.
Kotug staat ook bekend om de vele spectaculaire projecten, veelal onder grote publieke belangstelling uitgevoerd, zoals het transport van de nieuwe brugdelen voor de nieuwe Botlekbrug, het slepen van de 4 tunneldelen voor de Amsterdamse 2e Coentunnel van Barendrecht naar Amsterdam, het brengen van de oude “ROTTERDAM” van Hamburg naar Katendrecht, Rotterdam, en de assistentie aan het grootste cruiseschip ter wereld de “OASIS OF THE SEAS”.

Vanaf zaterdag 22 november a.s. is de expositie voor bezoekers geopend. Verdere informatie vindt u HIER.