WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

GROOTSE PLANNEN MET HOEK VAN HOLLAND

Deze RET-verbinding tot aan het strand zou een prima alternatief zijn voor de auto en voor buitenlandse strandbezoekers wordt een dagje binnenstad Rotterdam nog aantrekkelijker. Randvoorwaarde is dat de partners meefinancieren. De ondernemers hebben al aangegeven 1,5 miljoen te willen bijdragen aan de verlenging. De RET is groot voorstander van zowel het verlengen van de spoorlijn als het overkappen van het station. De RET verwacht zo een betere concurrentiepositie te hebben ten opzichte van de auto.
Deze RET-verbinding tot aan het strand zou een prima alternatief zijn voor de auto en voor buitenlandse strandbezoekers wordt een dagje binnenstad Rotterdam nog aantrekkelijker. Randvoorwaarde is dat de partners meefinancieren. De ondernemers hebben al aangegeven 1,5 miljoen te willen bijdragen aan de verlenging. De RET is groot voorstander van zowel het verlengen van de spoorlijn als het overkappen van het station. De RET verwacht zo een betere concurrentiepositie te hebben ten opzichte van de auto.
HOEK VAN HOLLAND- Het college van Rotterdam ziet mogelijkheden voor volledige aanleg van de H6, een tweede ontsluitingsweg tussen Rotterdam en Hoek van Holland.

De badplaats gaat de komende jaren grootschalig op de schop. Zo werd onlangs besloten de Hoekse Lijn aan te leggen tot aan het Zeeplein (klik HIER). Daarnaast gaat het bouwplan Kaap de Goede Hoek niet door. Dat biedt de kans om het gebied bij de boulevard meer in samenhang te ontwikkelen. Station, plein, paviljoens en strand kunnen hierdoor meer met elkaar verbonden worden.

Het Strandplein krijgt een opknapbeurt, de P&R wordt verplaatst, de aansluiting met het Stenaline-terrein en de Berghaven moet worden veranderd en een aantal wegen, fiets- en voetpaden moet ruimtelijk worden ingepast met oog voor verkeers- en sociale veiligheid.

Binnen dit hele traject is nu ook ruimte voor voltooiing van de H6. De nieuwe weg leidt het bestemmingsverkeer voor het strand en de Stenaline langs de dorpskern in plaats van er doorheen.

Fase 1 van de H6-weg is in 2013 opgeleverd. Rotterdam zet zich in om nu ook het laatste deel te voltooien. Daarvoor moet nog wel een tekort van 1,3 miljoen worden opgelost. Het college van de Havenstad spreekt hiervoor eigen middelen aan. De Metropoolregio treedt dan op als mede-financierder.