WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

GROEN LICHT VOOR SNELLE BUSVERBINDING VIA ROTTERDAM-WEST

ROTTERDAM- Er komt vanaf januari 2024 een snelle busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal door de Maastunnel. Met acht bussen per uur en nieuwe haltes Erasmus MC Campus, Middellandstraat en Henegouwerlaan.

Vorige maand heeft de Wijkraad zich uitgesproken tegen de komst van een snelle busverbinding met een hoge frequentie over de ventwegen tussen de 1e Middellandstraat en de Beukelsdijk via de Henegouwerlaan. In plaats daarvan moeten de ventwegen juist gebruikt worden om een rustig ‘woonerf-achtig’ woonmilieu te realiseren. Daarin passen fietspaden, plantvakken, brede stoepen, parkeren alleen voor die bewoners, vindt de Wijkraad.

Het gemeentebestuur laat nu weten dat de parallelstraten op de ’s-Gravendijkwal en de Henegouwerlaan aantrekkelijker worden voor fietsers, zodat fietsers meer ruimte krijgen en veiliger kunnen fietsen. Auto’s zijn hier te gast. Wanneer deze straten worden aangepast, is nog niet bekend.

De planning is dat per januari 2024 er acht HOV-lijnbussen per uur gaan rijden tussen Zuidplein en Centraal Station in beide richtingen. Deze snelbus rijdt dan vanaf het Zuidplein over de Carnissesingel en de Dorpsweg, door de Maastunnel richting ‘s- Gravendijkwal (over de vrije rijstrook) met als eindstation het Centraal Station. Andersom geldt dezelfde route. Er wordt toegewerkt naar een Hoogwaardige busverbinding van twaalf bussen per uur per richting.

Voor het mogelijk maken van een frequentie van twaalf bussen per uur per richting is nader onderzoek naar tunnelveiligheid noodzakelijk. In de huidige situatie is het in verband met tunnelveiligheid niet toegestaan om meer dan acht lijnbussen per uur per richting door de tunnel te laten rijden.

Voor het handhaven van het nieuwe verkeersbesluit wordt ingezet op automatische handhaving middels ANPR-camera’s waarmee vanaf september tegemoet wordt gekomen aan het bezwaar van de politie. Handhaving start na een waarschuwingsperiode, waarin nog geen boetes worden verstuurd, maar alleen waarschuwingsbrieven.

2 gedachten over “GROEN LICHT VOOR SNELLE BUSVERBINDING VIA ROTTERDAM-WEST

  1. HOV lijn moet niet over de ventwegen rijden

    Aan de Henegouwerlaan wonen mensen
    De HOV lijn moet niet over de ventwegen gaan rijden, dat vinden de bewoners Henegouwerlaan. Voor velen is deze straat wellicht een doorgangsweg, maar voor de mensen die er wonen (waaronder gezinnen met kinderen) is het een woonstraat. Al jaren hebben zij te maken met een grote verkeersdruk en het is een van de vuilste straten van Nederland als gevolg van fijnstof. Dagelijks staan er files op de hoofdwegen en ventwegen. Als dit niet het geval is, wordt er keihard gereden op beide wegen. De bewoners waren dan ook heel blij dat de gemeente Rotterdam zich in wil zetten voor betere fietsroutes en het verbeteren van het openbaar vervoer.

    Geen participatietraject
    Een van deze verbeteringen is de komst van de HOV lijn, een snelbus die van Rotterdam Centraal naar Zuidplein zal gaan rijden. De bewoners vinden dit een uitstekend plan. Begin november 2022 werden zij uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst, waar de uitgewerkte plannen werden gepresenteerd. Hoewel deze plannen een grote impact hebben op de woonomgeving van de bewoners, is er nooit een participatietraject geweest. Eigenlijk werden ze op die avond geconfronteerd met een uitgewerkt plan waar geen draagvlak voor is. Het plan staat haaks op het coalitieakkoord van het college van B&W om op de ventwegen fietsers in twee richtingen te laten fietsen, wat ook een wens van de bewoners is naast vergroening en verkeersluwe ventwegen.

    Knelpunten huidig plan
    Het probleem bij het huidige voorstel is dat de bus 12 keer per uur over de ventwegen zal gaan rijden en ergens halverwege tussen de bomen door de hoofdweg op zal gaan. Op verzoek van de bewoners is er op 6 december een bewonersavond georganiseerd met het projectteam waarin de bewoners knelpunten benoemd hebben: Hoe staat dit plan in verhouding met de plannen om de ventwegen fietsvriendelijk en verkeersluw te maken? Wat betekent een zwenkende en snelle bus over de ventwegen voor de veiligheid van fietsers, waaronder veel scholieren? Is het realistisch om het verkeer op de hoofdweg 12 keer per uur stil te zetten? Is de veiligheid van oversteken op het geplande zebrapad gegarandeerd? Kunnen alle bomen blijven staan? Wat betekent zwaar verkeer over de ventwegen voor de fundering van hun woningen? Daarnaast moeten er parkeerplaatsen verdwijnen. En gezien de filevorming en soms noodzakelijk dubbel parkeren op de ventwegen zal de HOV lijn zeker vertragingen oplopen.

    Alternatieve route
    Tijdens deze bijeenkomst kwamen de bewoners met een voorstel voor een alternatieve route: de bus bij het Weena rechtsaf onder de statentunnel door laten rijden, op het Bentinckplein terug de vrijgemaakte rijbaan op en rechtstreeks de middelste tunnelbuis in zodat de bus niet over de ventwegen hoeft te rijden. Bijkomende voordelen hiervan zijn een halte bij de scholen, bij de ouderencomplexen en een goede loopafstand voor onze Zuiderlingen die Diergaarde Blijdorp willen bezoeken. Daarnaast is het kostenbesparend omdat er minder fysieke aanpassingen nodig zijn en er geen extra stoplichten hoeven worden geplaatst, dus ook geen structurele onderhoudskosten. En gezien de dagelijkse filevorming zou deze route nog weleens sneller kunnen zijn.
    Het projectteam heeft voor dit alternatieve plan een QuickScan uitgevoerd, maar blijft van mening dat de HOV lijn over de ventwegen het beste plan is. Zij hebben dit advies voorgelegd aan de Commissie MHEK van de gemeente en dit zal op 15 februari worden besproken (openbare zitting).

    Steun van de wijkraden
    Inmiddels hebben de wijkraden Oude Westen/Dijkzigt en Middelland/Nieuwe Westen laten weten de alternatieve route te ondersteunen. Ook zij zien grote bezwaren bij een bus over de ventwegen. De wijkraden hebben een bezorgde brief naar de Commissie MHEK gestuurd. De bewoners gaan de commissie uitnodigen om ter plekke te komen kijken, zodat ze de situatie wellicht beter kunnen overzien en tot een wijs besluit zullen komen: namelijk het overnemen van het uitstekende voorstel voor de alternatieve route.

  2. Van: wijkraad Middelland-Nieuwe Westen en wijkraad Dijkzigt-Oude Westen E-mail: GebiedCentrum@rotterdam.nl
    Ons kenmerk: Bijlagen:
    Datum: 23-12-2022 Onderwerp: traject HOV-buslijn Behandelaar: Leo van der Burg
    Per email verzonden
    Aan commissie Mobiliteit, Haven, Economie en Klimaat t.a.v. voorzitter: D.J. van Dommelen
    Postbus 70012
    3000 KP ROTTERDAM
    Geachte commissie,
    Regelmatig worden leden van onze wijkraden benaderd door bewoners die grote zorgen hebben over de verkeersdruk en de slechte lucht- en geluidskwaliteit op en rondom de Henegouwerlaan en ’s Gravendijkwal. De onrust over het beleid van de gemeente is groot. De onttrekking van twee verkeersbanen leidt (mede) tot files en navenante gevolgen.
    De wijkraden hebben er kennis van genomen dat de geluids- en luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid belangrijke uitgangspunten zijn voor de gemeente bij het vormgeven van de voorgenomen aanpassingen.
    Recent zijn bewoners van beide zijden van de Henegouwerlaan in gesprek gegaan met leden van de projectorganisatie HOV-buslijn, met name over een eerste “gedachte” van het projectteam om de HOV-buslijn met hoge frequentie over de ventwegen tussen de 1e Middellandstraat en de Beukelsdijk te leiden. Dit nadat zij begin november op de hoogte gesteld werden over dit voorgenomen traject. Het verbaast ons in hoge mate dat dit voornemen niet in een veel eerdere fase met de betrokken bewoners is besproken. Nu werd er direct een grote tijdsdruk op gezet! Dit is geen participatie zoals wij deze graag zien!
    Deze gedachte vinden wij als wijkraden verbijsterend. Als u van plan bent het woon- en leefklimaat op en rond de Maastunneltraverse te verbeteren en de verkeerveiligheid zo belangrijk vindt, dan kunt u daar toch geen bussen over ventwegen laten rijden! U bent hiervoor juist een aparte busbaan aan het regelen!
    Wij verzoeken u dringend om de projectorganisatie te instrueren dit scenario los te laten. In plaats daarvan moeten de ventwegen juist gebruikt worden om een rustig “woonerf-achtig” woonmilieu te realiseren. Daarin passen fietspaden, plantvakken, brede stoepen, parkeren alleen voor die bewoners.

    Het zal toch niet de bedoeling zijn om een HOV zo snel mogelijk van nergens naar nergens te laten rijden? Wij nemen aan dat Zuidplein een ideaal punt is om reizigers vanaf zuid naar voorzieningen boven Maas te brengen. Ook andersom geldt dit, mogelijk in iets mindere mate. Maar dan moeten passagiers natuurlijk wel ergens afgezet of opgepikt kunnen worden waar ze blij van worden. Als de bus alleen maar zo snel mogelijk naar CS rijdt, lijkt ons dat niet het geval, neem dan lekker de metro!
    In Centrum West is het nu juist interessant om in een lus belangrijke bestemmingen aan te doen. De bewoners hebben de projectorganisatie er daarvan al diverse genoemd. Wij noemen EMC, Diergaarde Blijdorp, maar ook enkele ouderenvoorzieningen en veel scholen. Een “grote” lus (door de Blijdorptunnel of over de Bentincklaan) of een kleinere (via het Bentinckplein) voldoet aan de reisverwachtingen van klanten en leidt de bus keurig over de hoofdweg, door de tunnel. Iets langer rijden maar wel veel meer klanten!
    Kortom, nogmaals, stapt u alstublieft af van het idee om een HOV-buslijn over ventwegen te leiden met alle nadelen van dien. Frustreert u alstublieft niet de volkomen gerechtvaardigde bezwaren van de bewoners!
    We verwijzen u daarbij graag naar het uitgewerkte plan voor een aangepaste route van de HOV- buslijn zoals die door de bewoners van de Henegouwerlaan met het projectteam HOV-buslijn is gedeeld (als bijlage bij deze brief).
    Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet,
    Namens de wijkraad Middelland-Nieuwe Westen Voorzitter
    Dolores Hart
    Namens wijkraad Dijkzigt-Oude Westen Voorzitter
    Jim Pedd
    Wijkraadcoördinator (interim) Edith Wolvers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *