Schiedams Nieuws
Waterweg Actueel

Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

‘GELUIDSOVERLAST’ METRO MAASSLUIS: 52 DECIBEL

MAASSLUIS- In de appartementen aan de Merellaan in Maassluis wordt 52 decibel gemeten tijdens het voorbijrijden van een metro. De meting is uitgevoerd door raadslid Aad Solleveld (Maassluis Belang) naar aanleiding van klachten van enkele omwonenden over geluidsoverlast nu de Hoekse Lijn rijdt. Solleveld met een app ter hand: ‘Op twee plekken heb ik een meting gedaan. De eerste op een meter of tien van de spoorbaan en de tweede op de vijfde verdieping van een flat aan de Merellaan.’

De meting met een app was een openbaring voor het raadslid. Solleveld: ‘Op het moment dat er een metro ‘langs raast’ dan gaat de meter over de 80 heen. Ik mat 89 decibel. Gelukkig duurt dat slechts enkele seconden. Binnen in het flat leverde toch nog 45 decibel op en dit in een -voor mijn oren- volledig stille kamer. En toen kwam de metro! Vol verwachting en met ingehouden adem, want zelfs dat verstoort het geluidsniveau, keek ik naar de meter op het display. 52 decibel werd het.’

De man van Maassluis Belang krijgt bijval van voormalig PvdA-raadslid Jo-Ann van Geest: ‘Ik woon aan het spoor (dichterbij kan je niet wonen) en heb tot nu toe nergens last van. In het begin hoorde ik het sein dat de deuren gingen sluiten nog wel, maar ook dat is ondertussen gewend en hoor ik niet meer. Dat de metro vaker rijdt dan de trein is dus ook geen probleem voor ons.’

Voordat de Hoekse Lijn ging rijden was het spoor in Maassluis decennia lang in gebruik door de NS. Ook toen stonden er flatgebouwen aan de Merellaan.
Solleveld: ‘Kortom, wat is lawaai en wat is overlast? Dat het tussen de oren zit is evident, maar het gaat om de beleving.’

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

6 reacties op “‘GELUIDSOVERLAST’ METRO MAASSLUIS: 52 DECIBEL

  1. Woon 6e op de Merellaan en de geluidsoverlast valt best mee. De trein reed er meer dan 100 jaar en dat gaf ook geluid. Nee, ik heb geen probleem. Je kan overal wel een probleem van maken. Je hoort het scheepsverkeer ook voorbij komen, vind ik nog steeds mooi.

  2. Ik ben het met de vorige reactie eens!Wij wonen ook aan de Merellaan 6e verdieping kant Water weg,maar vinden het zeker niet hinderlijk.Woonde in onze vorige woonplaats onder de kerktoren die elk uur sloeg,dit zijn gewoon omgevingsgeluiden waar je aan moet wennen!En het is toch fijn als je kan profiteren vlak bij je woning vh openbaar vervoer!

  3. Ik kan me niet vinden in de mening van een paar bewoners die geluidsoverlast ondervinden. Ik woon 8e etage en had van de trein meer geluidsoverlast dan van de metro. Daarnaast ervaar ik dat er veel minder verkeer is op de Merellaan t.g.v. het extra station. Kortom, ik ben blij met de metro.

  4. Als die mensen die zo genaamd last hebben van de metro rustig willen wonen moeten ze in een bejaardenhuis gaan zitten of in een hutje op de hei dit zijn mensen die schreeuwen om aandacht zeuren zeuren en nog eens zeuren maar wel gebruik willen maken van dat ding wat zogenaamd overlast geeft. Komnou mensen kom eens terug op de aarde er is al genoeg gezeur om kleine dingen ik heb de hele dag verkeerd geluiden op 15 meter afstand ik ga toch ook niet zitten zeuren dat het wat zachter moet. Je kiest ervoor of niet.

  5. Als die mensen die zo genaamd last hebben van de metro rustig willen wonen moeten ze in een bejaardenhuis gaan zitten of in een hutje op de hei dit zijn mensen die schreeuwen om aandacht zeuren zeuren en nog eens zeuren maar wel gebruik willen maken van dat ding wat zogenaamd overlast geeft. Komnou mensen kom eens terug op de aarde er is al genoeg gezeur om kleine dingen ik heb de hele dag verkeersgeluiden op 15 meter afstand ik ga toch ook niet zitten zeuren dat het wat zachter moet. Je kiest ervoor of niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *