WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

GELUIDSHINDER VLAARDINGEN-OOST BINNEN DE REGELS

VLAARDINGEN- De geluidsoverlast die mensen in Vlaardingen-Oost ervaren passen binnen de verleende milieuvergunningen en grenswaarden van de Wet geluidhinder. Dat laat het stadsbestuur weten in antwoord op schriftelijke vragen van GroenLinks. De geluidoverlast wordt nog al eens onterecht toegeschreven aan DFDS, menen burgemeester en wethouders: ‘Geregeld is de geluidoverlast afkomstig van de industrie op de Vondelingenplaat’.

Tegelijk is uit waarnemingen ter plaatse en uit geluidmetingen ook gebleken dat er veel geluid is van vrachtwagens die van en naar DFDS rijden en dat het geluid van de scheepsgeneratoren hoorbaar is in Vlaardingen-Oost. Het college geeft aan de toepassing van walstroom waar mogelijk te stimuleren en in gesprek te zijn met DFDS om de effecten, ook voor de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat, zo beperkt mogelijk te houden.

Geluidmetingen die recent in het gebied zijn gedaan laten zien dat de geluidbelasting veroorzaakt door de industrie weliswaar hoog zijn, maar dat deze passen binnen de regels. Inwoners van de Oostwijk worden blootgesteld aan circa 55 tot 58 dB vanwege de industrie in Vlaardingen.

Om geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken van het rangeerterrein dat wordt aangelegd langs de Vulcaanweg voor de Hoekse Lijn is er overleg met RET en de projectorganisatie Hoekse Lijn.

FACEBOOK IS VERANDERD!

Berichten van media en bedrijven worden minder snel op uw Facebooktijdlijn getoond, tenzij u de ‘als eerste weergeven’ optie instelt. Dan blijven de berichten ten alle tijden te zien.

Maar natuurlijk kunt u de site van Webradio Torpedo ook rechtstreeks bezoeken: www.rijnmondnieuws.com

Eén gedachte over “GELUIDSHINDER VLAARDINGEN-OOST BINNEN DE REGELS

  1. Ik vraag me oprecht af waar de metingen zijn verricht. Geluid is soms luider op een plek verderop door weerkaatsingen en omdat het verderop “neervalt”. Ik woon nu 8 jaar in de Oostwijk en de situatie is aanzienlijk verslechterd. En het is toch irrelevant of het DFDS is of een ander bedrijf dat de geluidsoverlast veroorzaakt? Gaat ook niet alleen om decibellen maar zeker ook om constante alarmgeluiden, gepiep en contactgeluiden. Als Vlaardingen en Schiedam ook woonsteden willen zijn dan lijkt mij een andere benadering van de toenemende vraag naar snelwegen, tunnels en uitbreiding van lawaaierige industrie en bedrijvigheid meer dan nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *