WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

BEWONERSVERTEGENWOORDIGERS TEGEN PLANNEN ZESTIENHOVEN

ROTTERDAM- Nadat de bewonersvereniging BTV en de bewonersvertegenwoordigers van Rotterdam en één van de twee van Lansingerland niet meer meededen aan de gesprekken over de groeiplannen van het Rotterdamse vliegveld, hebben nu ook de andere bewonersvertegenwoordigers aangegeven weinig heil te zien in het lopende inspraakproces. Al eerder trokken de gemeenten Rotterdam en Zuidplas zich terug uit het participatietraject, omdat de omwonenden niet werden gehoord en krimpscenario’s, ondanks dat dat is opgedragen, niet werden berekend. Vorige week sloot de Provincie Zuid-Holland zich daarbij aan. De Provincie noemde het traject zelfs “mislukt”.

De overgebleven bewonersvertegenwoordigers van Lansingerland en Schiedam komen tot de conclusie dat ze de belangen van omwonenden veel te weinig terugvinden in uitslagen van de participatieprocedure. Ze zullen later dan ook geen handtekening zetten onder de plannen van het vliegveld. Dit schrijven de bewonersvertegenwoordigers in een open brief aan de omwonenden. Daarmee kan worden vastgesteld dat het “participatietraject” dat door bureau Wesselink en van Zijst, die in opdracht van het Rotterdamse vliegveld werkt, niet tot een goed einde kan worden gebracht. Draagvlak bij de omwonenden ontbreekt immers.

Afgelopen vrijdag werd door de minister van I&W een tabel naar de 2e Kamer gestuurd met daarin duidelijk de plannen staan afgebeeld. Vliegveld Zestienhoven streeft naar verdubbeling, ondanks dat ze weten dat omwonenden daar slachtoffer van worden. Slachtoffer van nog meer lawaai en nog meer vuile lucht. Anderhalf jaar praten en participeren heeft dus niet geleid tot plannen die leiden tot vermindering van de vliegellende die omwonenden dagelijks meemaken

8 gedachten over “BEWONERSVERTEGENWOORDIGERS TEGEN PLANNEN ZESTIENHOVEN

  1. Vreemd dat de ‘overgebleven bewonersvertegenwoordigers’ nog steeds hun deelname in het zogenaamde ‘participatietraject” voortzetten. Als je hun open brief hebt gelezen, dan is de conclusie dat verdere deelname nutteloos is. Ze moeten consequent zijn en hun standpunt kracht bij zetten door het voorbeeld van de uitgetreden bewonersvertegenwoordigers, de gemeente Rotterdam en Zuidplas en de provincie Zuid Holland volgen, en eruit stappen.

  2. Vliegen is dadelijk alleen nog maar voor de elite en diplomaten ze voelen zich verheven boven het “klootjesvolk” en zoveel gemiddelde Nederlanders trappen er nog steeds met open ogen in zo vermoeiend

    1. ruim 30% van de kosten van vliegen zijn de brandstofkosten (kerosine) en daarop wordt niet eens accijns geheven. Als evenveel accijns op vliegtuigkerosine als op autobenzine zou worden geheven dan zou vliegen minstens 2 – 3 x duurder worden. Daarnaast wordt de vliegsector behoorlijk gesubsidieerd en door de rijksoverheid ook in andere opzichten bevoordeeld. Daarom kan het ‘klootjesvolk’ ook een vliegtuig nemen: dank zij gederfde inkomsten en kosten ten laste van de belastingbetaler… en ten koste van rust, gezondheid en milieu: Wat wil je nog meer?

  3. Dat hele vliegveld naar de Maasvlakte is toch een oplossing? Dan kunnen er op de huidige locatie heel veel Oekraïners wonen. (uiteraard op onze kosten).

    1. Hallo dan mis ik mijn vliegtuigen over mijn tuin in de Velden.
      Het is nu toch leuker al die vreemde vliegtuigen nu van, die niet van Schiphol vliegen.

  4. Dat er subsidie naar de vliegsector gaat betekent dat we er allemaal verlicht al aan meebetalen. Dan lijkt mij een betaalbare vliegreis wel het minste wat daar tegenover mag staan.

    Wanneer ook nog eens accijns worden geheven op kerosine, maakt dat het vliegen slechts bereikbaar voor de elite. Ik voorzie een plan…

    1. Jeroen, Het gaat niet alleen om geld: Doordat iedereen kan vliegen voor een prijs fors onder de kostprijs kan zoveel worden gevlogen dat het ten koste gaat van primaire levensvoorwaarden. Het feit dat vliegen enorme schade berokkent wordt al veel te lang onder de mat geschoven en waarom? Er is geen balans meer tussen het genot van vliegen en leefbaarheid. Er moeten nu keuzen worden gemaakt tussen brood en spelen voor het ‘klootjesvolk'(jouw woorden!) en momenten met rust, gezonde lucht en het milieu dat door de vliegsector wegkwijnt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *