WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

‘BEPERKT AUTOVERKEER HET BESTE VOOR NIEUWE BRUG ROTTERDAM’

ROTTERDAM- De nieuwe brug tussen Rotterdam-Kralingen (De Esch) en Rotterdam-Zuid moet toch ruimte bieden aan autoverkeer. Tot die conclusie komt het stadsbestuur na onderzoek van diverse varianten voor de nieuwe oeververbinding. Een bredere brug- met ruimte voor auto’s – biedt meer mogelijkheden om ook deelvervoer en hulpdiensten gebruik te laten maken van de brug. Het biedt ook flexibiliteit richting de toekomst, omdat er meer ruimte beschikbaar is om te schuiven met de benodigde verkeersruimte, menen burgemeester en wethouders op basis van de laatste studies.

De gemeenteraad heeft eerder verzocht in de OV-visie op te nemen dat er geen autoverkeer over de brug zal worden toegestaan en de brug enkel een verbinding zal worden voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

De onderzoeken halen ook een streep door de wens van de gemeenteraad om een metro te laten rijden tussen de stations Kralingse Zoom en Zuidplein. Deze wens is onderzocht en op basis van de uitkomsten is besloten om een snelle tramverbinding aan te leggen over de nieuwe brug. De metro trekt weliswaar meer reizigers dan de tram, maar vergt een veel forse investering en de bezettingsgraad zal in het geval van de metro laag blijven. Vanwege de hogere kosten en de lage bezettingsgraad wordt de metro beschouwd als geen passende en realistische oplossing. Het stadsbestuur laat de gemeenteraad daarom weten dat een hoogwaardige OV-tramverbinding de juiste keuze is, ook gelet op het beschikbare geld bij de gemeente, de regiopartijen en het Rijk.

Wilt u ook een eerlijk stemadvies? Doe dan De Echte Stemwijzer! De stellingen zijn gekoppeld aan het stemgedrag van de partijen op ingediende moties in de Tweede Kamer. Aan het einde krijgt u een resultaat op basis van het gedrag van de partijen in de Tweede Kamer en niet op basis van wat er in het partijprogramma beloofd wordt.

De echte stemwijzer vindt u HIER.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *