WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

ALLE GELOVEN OP EEN HOOP IN MAASSLUIS

Tussen het Christendom en de Islam zijn grote verschillen, meent de historicus Thierry Baudet: “In de islam is de Koran het woord van God zelf. Het zou zijn gedicteerd aan de moslimprofeet Mohammed, die deze goddelijke woorden nauwgezet liet neerschrijven. Het geschrift geniet om die reden de status van onfeilbaarheid en dient letterlijk te worden begrepen. Door deze opvatting over de aard van het heilige boek wordt herinterpretatie en relativering onmogelijk . Het christelijke Nieuwe Testament zit anders in elkaar. Het is geschreven door een aantal mensen van vlees en bloed die daarin hun eigen visie op Jezus hebben neergelegd. Het boekwerk is niet het woord van God zelf, maar slechts een getuigenis over de gebeurtenissen rondom Jezus. Die getuigenissen zijn feilbaar en spreken elkaar tegen, en anders dan de islam is een minder letterlijke uitleg daardoor vanuit het wezen van het christendom gemakkelijk te rechtvaardigen.” (Bron: NRC, 2 november 2012)
Tussen het Christendom en de Islam zijn grote verschillen, meent de historicus Thierry Baudet: “In de islam is de Koran het woord van God zelf. Het zou zijn gedicteerd aan de moslimprofeet Mohammed, die deze goddelijke woorden nauwgezet liet neerschrijven. Het geschrift geniet om die reden de status van onfeilbaarheid en dient letterlijk te worden begrepen. Door deze opvatting over de aard van het heilige boek wordt herinterpretatie en relativering onmogelijk .
Het christelijke Nieuwe Testament zit anders in elkaar. Het is geschreven door een aantal mensen van vlees en bloed die daarin hun eigen visie op Jezus hebben neergelegd. Het boekwerk is niet het woord van God zelf, maar slechts een getuigenis over de gebeurtenissen rondom Jezus. Die getuigenissen zijn feilbaar en spreken elkaar tegen, en anders dan de islam is een minder letterlijke uitleg daardoor vanuit het wezen van het christendom gemakkelijk te rechtvaardigen.”
(Bron: NRC, 2 november 2012)
MAASSLUIS- Een predikant en een bestuurslid van de Marokkaanse Ibrahim Moskee hebben zaterdagmiddag de opening verricht van een expositie over geloven in Museum Maassluis. Deze gezamenlijke opening ‘zorgde voor een positieve sfeer in de zaal’, zo laten de samenstellers in een persbericht weten. ‘Beiden gaven aan nu eens niet naar de verschillen, maar naar de overeenkomsten tussen de verschillende geloofsgemeenschappen te willen kijken.’

Die verschillen komen in Maassluis tenminste éénmaal per jaar wel ter sprake in de Monitor Maassluise Marokkanen. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat Marokkanen in Maassluis meer met justitie in aanraking komen en dat het aantal schoolverlaters onder Marokkaanse jongeren bijna jaarlijks toeneemt. Voor een mogelijke oplossing wordt mede een beroep gedaan op het geloof; zo is de gemeente Maassluis in dialoog met de moskee en subsidieert de gemeente met hetzelfde doel de Stichting Ummah Wahidah. Bij deze stichting hield onlangs de salafistische Broeder Al Khattab een lezing. En Al Khattab is niet afkerig van jihadpropaganda.

Maar met de expositie ‘De Strijd om het Geloof ‘ van fotograaf Peter Farla en journalist Bas Booister, wil men u uitsluitend ‘naar de overeenkomsten tussen de verschillende geloofsgemeenschappen’ laten kijken.

Museum Maassluis, Zuiddijk 16. Openingstijden, Dinsdag t/m zondag van 14.00 tot 17.00 uur

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *