WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

ACTIE CU-SGP VLAARDINGEN ROND OVERLAST OOST-EUROPESE TRUCKERS

 

Door het opengrenzenbeleid van de EU wordt Nederland overspoeld door slecht betaalde Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs zonder CAO. De chauffeur zijn lang van huis, hebben weinig of geen geld bij zich (of van hun werkgevers gekregen) voor dagelijks levensonderhoud. De chauffeurs moeten vaak wachten voor zij een nieuwe vracht ergens af kunnen halen en zoeken daardoor een slaapplaats die niets kost. Vanwege de overlast die deze chauffeurs vervolgens veroorzaken heeft Vlaardingen maatregelen genomen waardoor de Oost-Europeanen niet meer binnen de gemeentegrens mogen overnachten. Toch gebeurt dit wel. Op grote schaal overnachten de chauffeurs illegaal bij de tankstations langs de A20 bij Vlaardingen-West. Hier worden de Oost-Europeanen om onduidelijke redenen gedoogd.
Door het opengrenzenbeleid van de EU wordt Nederland overspoeld door slecht betaalde Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs zonder CAO. De chauffeur zijn lang van huis, hebben weinig of geen geld bij zich (of van hun werkgevers gekregen) voor dagelijks levensonderhoud. De chauffeurs moeten vaak wachten voor zij een nieuwe vracht ergens af kunnen halen en zoeken daardoor een slaapplaats die niets kost. Vanwege de overlast die deze chauffeurs vervolgens veroorzaken heeft Vlaardingen maatregelen genomen waardoor de Oost-Europeanen niet meer binnen de gemeentegrens mogen overnachten. Toch gebeurt dit wel. Op grote schaal overnachten de chauffeurs illegaal bij de tankstations langs de A20 bij Vlaardingen-West. Hier worden de Oost-Europeanen om onduidelijke redenen gedoogd.

VLAARDINGEN- De fractie van de CU-SGP in Vlaardingen wil de overlast van  overnachtende chauffeurs op de openbare weg snel op de agenda van Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).  Om dat te bereiken zijn alle raadsleden in de MRDH aangeschreven.

De partij vraagt aan alle raadsleden om te reageren op de vraag of zij binnen hun gemeente grenzen ook te maken hebben met overnachtende chauffeurs en of zij bereid zijn om hiertegen gezamenlijk actie te ondernemen. Met Gemeente Belangen Westland is hierover al contact. Zij hebben eerder al schriftelijke vragen gesteld aan het college van Westland over de overnachtende chauffeurs.

Wat de CU-SGP betreft is een goede regionale oplossing mogelijk wanneer op voorzieningen worden getroffen, waar de chauffeur kan overnachten en zijn ding doen zonder dat de verschillende gemeenten hier overlast van ondervinden. Te denken valt aan het inrichten van parkeergelegenheid op de juiste plaatsen. Voor financiering denkt de partij aan subsidie vanuit de EU, de MRDH, maar ook aan geld van het bedrijfsleven, omdat de Oost-Europese chauffeurs hier komen om de vracht van diverse bedrijven te vervoeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *