WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

AANTAL REIZIGERS HOEKSE LIJN BOVEN VERWACHTING

SCHIEDAM- In de eerste week trok de Hoekse Lijn, op werkdagen gemiddeld ruim 24.000 in- en uitstappers. Dat is omgerekend ruim 20.000 reizigers per dag op werkdagen. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Deze cijfers zijn bemoedigend, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Er kunnen zich nog steeds kinderziektes voordoen en cijfers over zo’n korte periode zijn slechts een indicatie voor de langere termijn.”

In eerdere ramingen ging de RET uit van een ‘ingroeimodel’ waarbij binnen drie jaar de 16 duizendin- en uitstappers per werkdag uit de NS-tijd met 40 procent zou groeien. In de eerste week zit het aantal in- en uitstappers al boven deze groei. Maar Unck is voorzichtig met het duiden van deze cijfers: “Allerlei tijdelijke effecten kunnen hierin een rolspelen, zoals het weer, de tijd van het jaar en het feit dat omwonenden de nieuwe lijn willen uitproberen.”

Het sentiment op social media en op de website waar reizigers hun feedback kunnen geven, isgrotendeels positief. Het aantal reizigers dat op de website een korte enquête heeft ingevuld, is met ruim vijftig nog vrij beperkt en daarmee nog niet representatief. Zij waarderen het nieuwe traject gemiddeld met een 8,3. Als verbeterpunt kwam onder meernaar voren dat reizigers graag meer fietsenrekken zien bij Maassluis Steendijkpolder. Op social media kwam naar voren dat reizigers op sommige plekken gladheid ervaren als de perrons nat zijn en dat de abri’s bij regen en wind onvoldoende beschutting bieden.Daarnaast klonk soms nog frustratie door over de vertraagde ombouw van het traject en kwamen er klachten binnen over een lift op Schiedam Nieuwland die niet functioneerde.

Het aantal verstoringen in de eerste week was beperkt. Per dag was er sprake van een aantalkleine verstoringen van de dienstregeling. Deze leidden meestal tot beperkte vertraging en in één geval tot rituitval. De verstoringen waren ruim binnen het uur verholpen. Op het gebied van punctualiteit voldeed de RET in de eerste week dan ook ruim aan deconcessie-eisen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Een aandachtspunt is dat op sommige momenten de beveiligingssoftware de snelheid ten onrechteautomatisch naar beneden aanpast. Dit wordt op dit moment nog handmatig gereset, zodat de metro weer op de gewenste snelheid kan rijden. Dat werkt: er zijn de eerste dagen geen vertragingen opgetreden ten gevolge van deze situatie. Deze tijdelijke situatieheeft geen impact op de veiligheid.

Op korte termijn volgt een nieuwe software release waarmee het probleem van de automatischeverlagingen van de snelheid opgelost wordt. Verder is de verstoring van de lift bij Nieuwland inmiddels verholpen en wordt de gladheid op de perrons binnenkort aangepakt. Eventuele aanpassing van de abri’s vraagt wat meer tijd en het uitbreiden van de fietscapaciteitbij Steendijkpolder valt onder de bevoegdheid van de gemeente. De RET gaat hierover in gesprek met de gemeente Maassluis.

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *