WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

VLAARDINGEN ZIET GROEIEND AANTAL GEDUPEERDEN TOESLAGEN

VLAARDINGEN- Het aantal gedupeerden van de toeslagenaffaire lijkt en blijkt nog steeds te groeien, zonder dat de Belastingdienst hier (voldoende) inzicht in heeft, meldt de gemeente Vlaardingen. In Vlaardingen wonen ongeveer 440 gedupeerden van de toeslagenaffaire, blijkt uit gegevens van de Belastingdienst. In het hele werkgebied van Stroomopwaarts gaat het totaal om 1000 gevallen. In de praktijk melden zich daarnaast ook zelf ouders, die niét op de lijsten van de Belastingdienst voorkomen.

De bezetting van het meldpunt van Stroomopwaarts, voor gedupeerden, is in de eerste maanden al gestegen van 1,5 naar 5 medewerkers. Deze medewerkers zoeken actief contact met de gedupeerden op de lijsten van de Belastingdienst en verzorgen de intake voor ouders die zichzelf bij het meldpunt melden. Medio juni is het team bij het meldpunt verdubbeld van 5 fte naar 10 fte. Deze uitbreiding past binnen de vergoedingen, zoals deze nu bekend zijn vanuit het Rijk .

Er zijn grote fouten gemaakt door de Belastingdienst rondom het toekennen, stopzetten en terugvorderen van de kinderopvangtoeslag. In de zomer van 2020 heeft de VNG gesprekken gevoerd met de Belastingdienst over de ondersteuning van de gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslagaffaire. In december 2020 heeft het kabinet besloten om gedupeerde ouders sneller en ruimer te compenseren. Eén van de afspraken is dat alle gedupeerde ouders zo snel mogelijk 30.000 euro krijgen. Los van het feit dat ook het overmaken van de toegezegde 30.000 euro niet vlekkeloos is verlopen, is dit bedrag — voor wie in de problemen is geraakt — meestal niet voldoende. Voor veel gedupeerden hebben de problemen zich in de afgelopen jaren opgestapeld. Er zijn veelal aanvullende problemen ontstaan, bijvoorbeeld rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen.

De gemeenten hebben de opdracht gekregen om de getroffen ouders te ondersteunen bij het op orde krijgen van hun financiën en een nieuwe start mogelijk te maken. De doelgroep waarmee gewerkt wordt, heeft al jarenlang problemen waar maar geen oplossing voor te vinden was, omdat zij het label van fraudeur hebben gekregen. Hierdoor was het vaak onmogelijk om hulp te krijgen. Ouders komen nu eindelijk wel in aanmerking voor hulp en het is van belang om dit zo snel mogelijk te kunnen regelen. Daarom is er sprake van een nauwe samenwerking met de wijkteams (vaste contactpersonen, via wie voorrang wordt gegeven aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire), Maaskoepel (voor een eventuele urgentieverklaring) en woningcorporaties (voor het bevriezen van schulden).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *