WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

CU-SGP VLAARDINGEN: GRATIS PARKEREN OOST-EUROPEANEN

VLAARDINGEN- Het Vlaardingse raadslid Erik van Pienbroek (CU-SGP) wil dat de regio kan beschikken over één tot drie parkeerplaatsen waar Oost-Europese chauffeurs zonder kosten kunnen rusten of overnachten. De koste hiervoor wil Van Pienbroek grotendeel verhalen op de Nederlandse belastingbetalers via EU-subsidie en de Metropool regio, plus het bedrijfsleven.

In veel gevallen gaat het om Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die illegaal overnachten in Vlaardingen. De werkgevers van de truckers maken gebruik van de mogelijkheden die de EU regels hen bieden om via speciale constructies de Nederlandse Cao-afspraken massaal te omzeilen. De Oost-Europese chauffeurs verdienden daardoor te weinig om gebruik te kunnen maken van bewaakte parkeerplaatsen in het Rotterdamse havengebied.
De werkgevers van de Oost-Europese truckers maken gebruik van de mogelijkheden die de EU regels hen bieden om via speciale constructies de Nederlandse Cao-afspraken massaal te omzeilen. De Oost-Europese chauffeurs verdienden daardoor te weinig om gebruik te kunnen maken van bewaakte parkeerplaatsen in het Rotterdamse havengebied.

De lokale politicus erkent dat vanuit de transportsector met de nodige scepsis naar de ‘goedkopere’ chauffeurs wordt gekeken. Van Pienbroek: “Doordat zij hier voor te lage lonen rijden wordt de transportmarkt kapot gemaakt, maar zij zijn het er gelukkig wel over eens dat het niet de schuld is van de chauffeurs. Het zijn de bedrijven die gebruik maken van kromme, EU-regelgeving, waardoor constructies ontstaan, dat een bedrijf goedkope werknemers kan laten rijden, omdat zij hun transportkantoor hebben gevestigd in een lagelonenland. Het niet goed zorgen voor hun personeel is bij de Nederlandse ondernemers een doorn in het oog. Gelukkig zijn er ook nog andere Nederlandse bedrijven, die bewust kiezen voor Nederlandse chauffeurs en betalen voor goede arbeidsomstandigheden.”

“Veel problemen vinden hun oorsprong in de regelgeving van de EU”, erkent Van Pienbroek. “Hier kunnen wij plaatselijk weinig aandoen dan contact houden met onze EU-fractie en aandacht vragen voor de omstandigheden”, meent het raadslid.

 

 

Zie ook: Minister onderzoekt gedoogzone Vlaardingen.

Einde gedoogzone Oost-Europeanen Vlaardingen.

Vrachtwagenchauffeurs beboet in Vlaardingen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *