VLAARDINGEN- Heeft de gemeente Vlaardingen ook al een verbetergesprek met Irado? Die vraag stelt de fractie Boers (fB) hardop, naar aanleiding van een bericht over een dergelijk gesprek tussen buurgemeente Schiedam en de afvalinzamelaar. De fB komt geregeld met kritiek op Irado. Bijvoorbeeld over de wachtlijst voor het ophalen van grofvuil in Vlaardingen, de inzet van nieuw materiaal (waaronder nieuwe vrachtauto’s) en de invoering van een pasjessysteem voor ondergrondse vuilcontainers.
De gemeentebestuur van Schiedam erkent dat het straatbeeld op het gebied van onkruid en afval in de afgelopen periode niet overal aan de standaarden heeft voldaan. Irado moet voldoen aan contractueel overeengekomen ‘beeldkwaliteiten’. De meest recente beeldkwaliteitsschouw (juni) gaf een onvoldoende resultaat. Op basis van deze schouw is de gemeente Schiedam in gesprek met Irado en verwacht men op het stadskantoor een verbetervoorstel waarbij Irado aan dient te geven hoe zij binnen een korte termijn het beeld van de buitenruimte weer op orde heeft.
Ondertussen lopen de kosten op voor het werk van Irado in Schiedam. In 2021 bedragen de Irado-kosten voor afvalbeheer, beheer openbare ruimte en een aantal aanvullende diensten 22.128.018,- euro. In 2018 ging het nog om 20.490.912,00 euro.
Vorig jaar heeft Schiedam de producten van Irado doorgelicht en vergeleken met het landelijk gemiddelde, onder de noemer van Zero Based Budgetting. Deze systematiek krijgt een vervolg door vierjaarlijks alle producten via benchmarking te beoordelen (elk jaar 25% van de producten).
Deze kosten zullen op blijven lopen als de regering maar lui uit landen blijven importeren waar men erg gehecht is aan een vreselijke tyfuszooi op straat.