WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

KORENBEURS SCHIEDAM WORDT BIOSCOOP

SCHIEDAM- Het Schiedamse Suikerzoet Festival is weer terug. Komende vrijdag en zaterdag draaien er ook een aantal films in de Korenbeurs. Voor het eerst in het hart het gebouw, het atrium. Morgen begint de zestiende editie van het Schiedamse filmfestival. Vier dagen feest, met ruim tachtig speelfilms en korte films in historische locaties in de Schiedamse binnenstad. Ons motto is als vanouds: goed, groot en gratis.

Begonnen als een bescheiden festival voor een paar honderd liefhebbers, is Suikerzoet uitgegroeid tot een volwassen evenement met zo’n 10.000 bezoekers van binnen en buiten de stad. Na twee jaar gedwongen corona-stilte kijken we uit naar editie 16, van donderdag 17 tot en met zondag 20 november.

De openingsfilm op 17 november is Three Thousand Years of Longing, een uitbundig en eigentijds sprookje, met onder andere de Britse diva Tilda Swinton. Festivaldirecteur Edwin Spek kijkt terug naar de jaren zonder Zuikerzoet en naar de toekomst van het festival. Tijdens de openingsavond in Theater aan de Schie wordt ook de prijs voor de beste korte film uitgereikt, de Zilveren Traan. Na afloop is er een feest in de foyer van het theater, met een optreden van singer-songwriter Nicolaas. Er kan gedanst worden, onder meer op muziek van de swingende BHC Big Band.

Het vierdaagse festival is minder zoet dan bij de eerste editie. De programmering omvat een brede doorsnede uit het filmaanbod van de laatste twee jaar, van een rapmusical als Casablanca Beats, de oude en nieuwe versie van West Side Story, tot en met een aangrijpend drama over het oude conflict in Noord-Ierland, Belfast. Vrijwel alle genres komen aan bod, van animatie tot en met kostuumdrama’s zoals Downton Abbey: a New Era.

Op het programma staan twee ’stomme’ klassiekers met live begeleiding. Orgelgeweldenaar Geert Bierling voorziet The Circus (1928) van en met Charles Chaplin van geïmproviseerde muziek op het machtige orgel van de Havenkerk. Maud Nelissen mag als enige ter wereld Chaplins’ tragikomedie The Kid (1921) solo op piano begeleiden. Dat doet zij in de Westvestkerk.

Ruim twintig ondernemingen en instellingen maken het festival financieel mogelijk. Organisatorisch leunt het Suikerzoet Filmfestival zwaar op ongeveer honderd vrijwilligers.

Alle films zien is onmogelijk: in vier dagen tijd verschijnen er ruim tachtig speelfilms op de schermen. Het Suikerzoet Filmfestival programmeert consequent een korte film voorafgaand aan elke voorstelling. Een jury van professionals uit de filmwereld beoordeelt het ingezonden werk. De winnende maker worden beloond met een kunstwerk, de Zilveren Traan, en een prijs van 500 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *