WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

AUTO TABOE BIJ PLANNEN RIJNHAVEN ROTTERDAM

ROTTERDAM- De auto wordt taboe bij de bouw van 3.000 woningen rondom de Rijnhaven op Rotterdam-Zuid. Parkeren wordt opgelost door middel van een ondergrondse parkeervoorziening. Verwacht mag worden dat (ook op financiële gronden) door ontwikkelaars ingezet wordt op een lage parkeernorm, omdat parkeerplaatsen in de complexe bouwblokken zeer duur zijn om te bouwen, schrijft het stadsbestuur in het raadsvoorstel ‘Vaststelling Bestemmingsplan Rijnhaven’, waarover de gemeenteraad binnenkort besluit.

Parkeerplekken hebben minder prioriteit, omdat de locatie een goede OV-bereikbaarheid zou hebben met de metro en tram in de directe omgeving. Daarbij komt dat de Rijnhavenontwikkeling geleidelijk tot stand komt. Gedurende de ontwikkeltijd van circa 15 jaar biedt dat de mogelijkheid om te monitoren en bij te sturen in het netwerk.

Ondanks dat het verkeersnetwerk direct rondom de Rijnhaven in de huidige situatie al maximaal belast is in de spitsperiode, verwacht de gemeente geen grote problemen door extra autoverkeer, omdat nog wegen beschikbaar zijn aan de Laan op Zuid, de Rosestraat en de route via de Willemsbrug. Doorgaand verkeer dat geen directe herkomst of bestemming heeft in het Rijnhavengebied kan in de toekomst meer via deze wegen gaan rijden. Duidelijk is wel dat kruispunten zoals bij het Wilhelminaplein en de aansluiting van Katendrecht (Hillelaan – Brede Hilledijk) drukke kruispunten zullen blijven.

Rotterdam wil de oude overslaghaven een nieuwe toekomst geven met onder meer horeca, een strand en een stadspark. Het plan bestaat uit maximaal 3.000 woningen (waarvan 20 % sociaal, 30 % middensegment, 35 % hoger segment en 15 % topsegment) en verder maatschappelijke voorzieningen, winkels, werkplekken en vrijetijdsvoorzieningen.

Het beoogde stadspark zal gedeeltelijk drijven. Het dempen van een deel van de Rijnhaven is al begonnen. Ook is het eerste drijvende parkdeel al aangelegd. Bezoekers kunnen dit deel al bezoeken. Het bestemmingsplan voor de andere delen van het Rijnhavenpark ligt nu bij de gemeenteraad. Als die het plan goedkeurt, kan er verder worden gegaan met de aanleg van de nieuwe Rijnhaven.

Van 15 tot en met 19 maart is er een schetsontwerp te zien van het nieuwe park, tijdens de inloopdagen in de Rijnhavenkeet, vlakbij het Luxortheater. Rotterdammers kunnen dan een reactie geven op dit plan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *