WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

100-DEN BELLEN MET LUISTERLIJN VAN SCHIEDAMSE INCLUZIO

SCHIEDAM- De tijdelijk Eenzaamheidslijn van het Schiedamse Incluzio ontving deze week honderden telefoontjes.Dat laten de initiatiefnemers weten achter het project in de Week van de Eenzaamheid.

Met niemand kunnen praten, omdat je aansluiting mist in je omgeving of omdat je eenzaam bent. Het is dan fijn om even met iemand te praten. Dat merkten de vrijwilligers van Eenzaamheidslijn.

De Eenzaamheidslijn was een gezamenlijk initiatief van de Luisterlijn en Incluzio. Iedereen kon tijdens de Week tegenEenzaamheid (van 1 tot en met 8 oktober) bellen naar een speciaal telefoonnummer voor een praatje of een goed gesprek.

“Het is mooi om te zien dat we door het bundelen van onze krachten en ervaringen een bijdrage kunnen leveren aan het beperkenvan eenzaamheid, zegt Peter de Visser, algemeen directeur Incluzio en zorgmanager van het jaar. Volgens Monique van Bijsterveld, directeur van de Luisterlijn, moeten we het belang van een praatje niet onderschatten. “Steeds meer mensen hebben te maken meteenzaamheid. Een ogenschijnlijk eenvoudig praatje kan voor veel mensen het verschil maken en eenzaamheid verzachten.”

Dat merkten ook de medewerkers van Incluzio (een organisatie die lokaal actief is in o.a. wijkteams, huizen van de wijk en huishoudelijke hulp) die deze week de telefoon beantwoordden. Zo vertelt een medewerker: “Sommige mensen zitten duidelijk om een praatjeverlegen. Dat ervaar ik ook in mijn dagelijkse werk. Zo sprak ik met een meneer die aangaf weinig mensen te spreken en het gewoon fijn vond om even een stem te horen. We hebben een leuk gesprek gevoerd over zijn hobby’s, zoals wandelen en tuinieren. Het isfijn dat je op zo ’n moment écht de aandacht kunt geven en om te merken dat iemand daar blij van wordt.”

Hoewel het doel was om luchtige gesprekken te voeren, waren er ook genoeg gesprekken waar de eenzaamheid echt schrijnendwas. Zo sprak een vrijwilliger met iemand die direct in huilen uitbarstte. “Hij had veel meegemaakt in zijn leven en vond het fijn om even met iemand te praten. Aan het einde van het gesprek zei hij dat hij zeker nog een keer zou bellen. Als we merkten datgesprekken wat lastiger werden, konden we gelukkig verwijzen naar de Luisterlijn. Vrijwilligers daar zijn getraind in het voeren van gesprekken en bieden van emotionele steun op afstand.”

Van Bijsterveld: “Als we met dit initiatief ervoor hebben gezorgd dat we wat meer praten en aandachthebben voor elkaar, hebben we ons doel bereikt.”

De Eenzaamheidslijn was van 1 tot en met 8 oktober dagelijks geopend. Iedereen die nu behoefte heeft aan een gesprek vanmens-tot-mens of een luisterend oor kan terecht bij de Luisterlijn. De Luisterlijn is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar via telefoonnummer 0900-0767. Chatten en mailen kan via www.deluisterlijn.nl

GEEF UW MENING!!

Plaats een reactie onder dit bericht op deze site (scrol naar beneden). Gebruik uw vrijheid van meningsuiting!

LET OP!! Spreek vrijuit, maar reacties die oproepen tot geweld en verwensingen met ziektes worden niet getoond.

Publicatie kan (soms) enige tijd duren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *