WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

MEER ZERO EMISSIEBUSSEN IN SCHIEDAM EN MAASSLUIS

SCHIEDAM- In Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen van de RET op lijnen die eerder nog werden bediend met dieselvoertuigen. Het gaat om lijn 126 in Maassluis, de lijnen 51, 53, 54, 126 in Schiedam, lijn 42 in Rotterdam-West en lijn 40 tussen Rotterdam en Delft. In totaal stromen er dit jaar 42 bussen in, bovenop de 55 zero emissie bussen die al sinds 2019 rijden.

Volgens de RET gaan reizigers in Schiedam het betere comfort van de elektrische bussen merken. Bij het station zijn hiervoor al extra laadpunten aangelegd. “Elektrische bussen zijn een stuk stiller en comfortabeler. Ook verbetert hiermee de luchtkwaliteit langs busroutes in de stad”, aldus de Schiedamse wethouder Marcel Houtkamp (D66). “Deze inzet van elektrische bussen is daarnaast een belangrijke stap in de energietransitie en het halen van de klimaatdoelstellingen in de stad. Zo wordt ook het reizen met het openbaar vervoer weer iets duurzamer.”

Het elektrisch vervoer is vooral mogelijk door levering van stroom uit kolen- en biomassacentrales. Deze stoten relatief veel CO2 uit. Voor biomassa worden op grote schaal bossen vernietigd.

De invoering van de nieuwe bussen is onderdeel van de geleidelijke overgang naar een volledige zero emissie busvloot in 2030. De instroom van de nieuwe bussen gaat gepaard met de uitstroom van oude dieselbussen. Tussen 2024 en 2029 volgen de laatste twee nieuwe series bussen.

De nieuwe bussen hebben net als de vorige serie zero emissievoertuigen een moderne inrichting met een parket-look vloer en frisse bekleding. Ze beschikken daarnaast over USB-laadpunten voor reizigers, hebben pinautomaten geschikt voor contactloos betalen en de mogelijkheid om behalve met de OV-chipkaart in de toekomst ook met andere betaalmiddelen, zoals de bankpas en smartwatch, in- en uit te checken. De bussen zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselvoertuigen van de RET en trekken geleidelijker, zonder schakelen, op.

De zero emissie bussen uit de vorige, 1400-serie, worden ingezet op de lijnen waar tot voor kort nog dieselvoertuigen reden. De nieuwe bussen uit de 1500-serie rijden op de lijnen 33, 38, 40 en 44. Bussen op deze lijnen laden tussentijds op Rotterdam Centraal.

Eén gedachte over “MEER ZERO EMISSIEBUSSEN IN SCHIEDAM EN MAASSLUIS

  1. Goh, waar komt het nikkel-metaalhybride en het lithium voor deze accu’s vandaan? En in welk derde wereldland gaan we het dumpen over een aantal jaren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *