WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

WEINIG ENTHOUSIASME VOOR WATERSTOF VLAARDINGEN

VLAARDINGEN- Het verder uitbreiden van het aantal oplaadpalen voor elektrische auto’s is niet logisch, omdat binnenkort waterstof beschikbaar komt. Dat stelt Gilles Pappers, de fractievoorzitter ONS.Vlaardingen, tijdens bespreking van de mobiliteitsagenda. GroenLinks en D66 spreken ONS tegen. Het gemeentebestuur wil vooral doorgaan op de ingeslagen weg.

Pappers: “In het mobiliteitsplan lees ik bijna niets over waterstof, maar het Havenbedrijf Rotterdam laat op de Maasvlakte een waterstoffabriek bouwen. Die is in 2025 klaar, dus dan kunnen wij gebruikmaken van waterstof. We kunnen natuurlijk de hele stad vol zetten met van die elektrische paaltjes, maar dit is een tijdelijk iets, want waterstof is het alternatief.”

Volgens raadslid Niell Voorburg (GroenLinks) ziet men dat verkeerd bij ONS . Voorburg: “Waterstof, voor de goede orde, dat is in eerste instantie niet meer dan een opslagmiddel. Dat is een soort batterij, maar we hebben ook windmolens nodig, op zee, die gaan elektriciteit opwekken . En die elektriciteit wordt middels elektrolyse omgezet in waterstof. Ik denk dat het nog heel veel jaartjes weg is voordat personenauto’s daar op rijden. Het zal voor de industrie bedoeld zijn en wellicht op een gegeven moment ook vrachtverkeer. Maar nogmaals, eerst elektrificatie, middels elektrolyse, wekt die fabriek waterstof op.”

Bij D66 is ook Koen Kegel stellig. Ook hier wordt ONS voorgehouden dat waterstof vooral moet worden gezien als een batterij. Kegel: “Het enige wat ik iedereen graag zou willen meegeven is dat er één klein nadeel is, ten opzichte van andere vormen van elektrisch vervoer ten opzichte van batterijen, is dat er eigenlijk geen omzettingen zijn bij waterstof en dat is eerst dat je, soms trouwens ook uit methaan en andere fossiele brandstoffen, waterstof maakt. Ja, dat mag niet, maar het gebeurt vaak wel. Dan maak je daar waterstof van en daarna heb je eigenlijk een elektrische motor in je auto zitten, die draait op waterstof waar elektriciteit van wordt gemaakt, waarmee de auto weer aangedreven wordt. Dus er gaan meerdere omzettingen. In zekere zin is waterstof ook elektrisch rijden, dus waarom die extra stappen er tussen?”

Wethouder Bart Bikkers (VVD) ziet in Vlaardingen voorlopig nog geen toekomst voor tankstation met waterstof. Bikkers : “Het is ook aan de markt om te kijken, hoe gaan we dat uiteindelijk verder uitrollen in ons gebied. Het is niet zo dat de gemeente Vlaardingen waterstoftankstations gaat exploiteren. Ik ben er ook wel een beetje huiverig voor. We hadden ooit een exploitant die een energie-hub ging beginnen. Dat klonk allemaal heel hip, maar het was dus gewoon een tankstation met fossiele brandstoffen.”

Eén gedachte over “WEINIG ENTHOUSIASME VOOR WATERSTOF VLAARDINGEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *