WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

VIJFSLUIZERHAVEN SCHIEDAM WEER OPEN

SCHIEDAM- Rijkswaterstaat is begonnen de dam bij de Vijfsluizerhaven, die de haven afsluit van de Nieuwe Maas, te verwijderen. Dit is nodig omdat de waterkwaliteit van de Nieuwe Maas niet meer voldoet aan de eisen van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW).

De Vijfsluizerhaven in Schiedam omvat de voormalige monding van de Poldervaart op de Nieuwe Maas. Een dam met een kleine duiker sluit de haven af van de rivier. Daardoor is er weinig in- en uitstroom van water. De Beneluxtunnel, de metrolijn Rotterdam-Spijkenisse en een industrieterrein begrenzen het gebied.
De Vijfsluizerhaven in Schiedam omvat de voormalige monding van de Poldervaart op de Nieuwe Maas. Een dam met een kleine duiker sluit de haven af van de rivier. Daardoor is er weinig in- en uitstroom van water. De Beneluxtunnel, de metrolijn Rotterdam-Spijkenisse en een industrieterrein begrenzen het gebied.

De belangrijkste oorzaak voor deze verminderde KRW-kwaliteit is het intensieve gebruik door de schepen die naar de Rotterdamse havens varen of daarvandaan komen. Ook is door het afsluiten van de grote zeearmen met waterkeringen en dammen, het getij grotendeels uit de riviermondingen verdwenen. Doordat er weinig uitwisseling meer is tussen zee en rivieren, is de natuur die hoort bij deltagebieden zeldzaam geworden. Daarom ligt het voor de hand om juist langs de Nieuwe Maas, waar het getij nog wel volop aanwezig is, elke kans voor natuurontwikkeling te benutten.

Sinds 2000 is de KRW van kracht. De maatregel moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van het Europese oppervlakte- en grondwater verbetert. Alle waterbeheerders, waaronder Rijkswaterstaat, moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit zowel chemisch (verontreinigende stoffen) als ecologisch (planten en dieren) in 2015 in heel Europa op orde is.