WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

UITBREIDING SLEEPBOTEN MAASSLUIS

MAASSLUIS- De voormalige Europoortsleper Steenbank uit 1960 is vanmiddag teruggekeerd naar de haven van Maassluis. Het schip is door de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis gered van de sloophamer. Door de aanwezige vloot van zeven museale schepen zal de Maassluise sleepboothaven binnenkort worden uitgebreid met twee nieuwe schepen.

De Steenbank was samen met zusterschip Schouwenbank de eerste Europoort sleepboot die L. Smit & Co. liet bouwen om de grote schepen te kunnen assisteren. Met een lengte van 30 meter en een geïnstalleerd vermogen van 1250 PK waren deze fraai gelijnde schepen een welkome aanvulling op de vloot kleinere havenslepers die voornamelijk voor de stadshavens opereerden. Later gingen de sleepboten van Smit die in het Europoortgebied opereerden een samenwerking aan in een nieuwe werkmaatschappij: de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS).

Tot voor kort was de Steenbank, die de Rotterdamse haven in 1980 verliet, in dienst van de Belgische marine maar is eind 2015 afgestoten. Het schip zal worden terug gebracht in de NRS huisstijl en onderdeel gaan uitmaken van de Stichting Sleepboothaven Maassluis.

Naast de Steenbank komt naar verwachting nog een oude bekende terug naar haar geboorteplaats en wel de sleepboot Tonijn, een kustsleper die in 1958 als bouwnummer 105 door scheepswerf De Haas aan W.A. van den Tak’s bergingsbedrijf werd opgeleverd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *