WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

POLITIEKE PARTIJEN SCHIEDAM VOOR EN TEGEN GROTER VLIEGVELD

SCHIEDAM- Hoe denken de verschillende politieke partijen in Schiedam over het onderwerp vliegveld Rotterdam – The Hague Airport? De actiegroep ‘Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport’ (BTV) heeft een overzicht gemaakt van de politieke partijen en hun programma’s.

Partij voor uitbreiding:

Christen Unie SGP: ( partijprogramma nog niet bekend) ‘Rotterdam The Hague Airport moet dé luchthaven worden waar het allereerste emissievrije passagiersvliegtuig ter wereld vertrekt en waar overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken aan duurzame innovaties in de luchtvaartsector.’

Partijen tegen uitbreiding:

VVD:  ‘We zijn blij dat Rotterdam The Hague Airport goed bereikbaar is vanuit Schiedam. Wij zijn voor het handhaven van de huidige geluidsruimte van de luchthaven.’

D66: ‘Wij vinden dat het handhaven van Rotterdam The Hague Airport op de huidige locatie niet mag leiden tot een toename van geluidshinder of een verslechtering van leefbaarheid.’

Groen Links: In 2018 neemt de staatssecretaris een nieuw luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport. Groen Links ziet geen toegevoegde waarde van het vliegveld.‘Wij willen, vanwege de regionale en globale gevolgen van het toenemende vliegverkeer, sluiting van het vliegveld weer op de politieke agenda zetten. De gemeente moet het in 2017 ingenomen standpunt (geen verruiming van de geluidscontour en een extra handhavingspunt in Schiedam ) blijven uitdragen. Schiedam moet zich inspannen om de huidige overlast voor de bewoners van Schiedam -Noord te verminderen.Helikoptervluchten verplaatsen en die vervangen voor vakantievluchten is voor Groen Links niet acceptabel. Dit komt neer op een forse uitbreiding van het reguliere vliegverkeer.

PvdA: Voor de sluiting van Rotterdam The Hague Airport. ‘Het vliegveld geeft veel overlast en draagt weinig bij aan de economie van het Rijnmondgebied. Met de hogesnelheidslijn is het bovendien mogelijk om binnen twintig minuten van Rotterdam naar Schiphol te reizen, en dat is sneller dan vanaf Rotterdam Centraal met het openbaar vervoer naar Rotterdam Airport. Als de luchthaven open blijft, dan mag dat in geen geval betekenen dat bestaande afspraken op het gebied van overlast worden opgerekt.’

SP: ‘Een gezondere leefomgeving kunnen we niet alleen in Schiedam zelf realiseren. Regionale samenwerking om de Rotterdamse haven te verduurzamen is essentieel. Daarnaast blijven we ons inzetten op het verplaatsen dan wel opheffen van Rotterdam The Hague Airport.’

Van de overige partijen zijn (nog) geen standpunten bekend bij ‘Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport’ .

 

FACEBOOK IS VERANDERD!

Berichten van media en bedrijven worden minder snel op uw Facebooktijdlijn getoond, tenzij u de ‘als eerste weergeven’ optie instelt. Dan blijven de berichten ten alle tijden te zien.

Maar natuurlijk kunt u de site van Webradio Torpedo ook rechtstreeks bezoeken: www.rijnmondnieuws.com.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *