WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

MEER EU VOOR TRUCKERS VLAARDINGEN

VLAARDINGEN- Om het massaal, illegaal kamperen door Oost-Europese truckers langs de A20 tegen te gaan kan Vlaardingen een beroep doen op subsidie vanuit de EU. Voor een onbekend bedrag -vermoedelijke enkele miljoenen- aan belastinggeld kunnen parkeervoorzieningen speciaal voor de Oost-Europeanen worden aangelegd. De huidige betaald parkeervoorzieningen in het Rotterdamse havengebied worden door deze chauffeurs gemeden omdat de kosten van 10 euro per nacht voor hen te hoog zijn.

Sinds augustus 2013 bestaat in Vlaardingen een verbod op het overnachten in een auto langs de kant van de weg. Hierop staat een boete van 140 euro. Toch worden er op de twee rustplaatsen langs de A20 bij Vlaardingen-West nooit boetes uitgedeeld. Rijkswaterstaat (eigenaar van de grond) en de gemeente Vlaardingen wijzen naar elkaar. Terwijl de politie al ruim een maand niet in staat is aan te geven waarom het overnachtingsverbod hier niet wordt gehandhaafd.

ChristenUnie:  'Veel gemeenten in de regio ondervinden overlast  van wildkamperende vrachtwagenchauffeurs op hygiënisch gebied door het achterblijven van afval en uitwerpselen. Het bedrijfsleven heeft hinder van deze overnachtende chauffeurs omdat de openbare parkeerplaatsen op de bedrijfs- en industrieterreinen door hen bezet worden'.
ChristenUnie: ‘Veel gemeenten in de regio ondervinden overlast van wildkamperende vrachtwagenchauffeurs op hygiënisch gebied door het achterblijven van afval en uitwerpselen. Het bedrijfsleven heeft hinder van deze overnachtende chauffeurs omdat de openbare parkeerplaatsen op de bedrijfs- en industrieterreinen door hen bezet worden’.

Volgens de vakbeweging worden Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs door werkgevers ingezet om COA afspraken te ondergraven. Het grote verschil in salaris en arbeidsvoorwaarden is een rechtstreeks gevolg van EU beleid. Het aanleggen van gesubsidieerde parkeervoorzieningen biedt geen oplossing voor de rechtspositie en werkgelegenheid van Nederlandse chauffeurs, meent de vakbeweging.

Vlaardingen is via EU parlementariërs van de ChristenUnie op de beschikbare EU subsidies gewezen. EU critici noemen subsidies vanuit Brussel een sigaar uit eigen doos. Nederland draagt in zes jaar tijd tenminste 48,1 miljard euro aan hier geïnde belastingen over aan de EU in Brussel.