WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

HOEKSE LIJN 90 MILJOEN DUURDER

SCHIEDAM- De aanleg van de Hoekse Lijn wordt 90 miljoen euro duurder. De vertraging leidt tot een extra kostenpost van 3,5 miljoen euro per maand na februari 2018. De ombouw van de oude Hoekse Lijn loopt in een nieuwe planning namelijk verdere vertraging op. Daardoor verschuift de ingebruikname naar het vierde kwartaal van 2018. Half maart volgend jaar wordt gestart met het dynamisch testen op het spoor. Als er weinig problemen optreden bij het testrijden, kunnen reizigers eerder van de Hoekse Lijn gebruik maken.

In november is geconstateerd dat de werkzaamheden aan de baan door de problemen met kabels en leidingen en met de schouw- en vluchtpaden later klaar zijn dan gedacht; daarnaast loopt de ontwikkeling van software voor de spoorbeveiliging door complexiteit meer vertraging op. Verder zijn er nog enkele nieuwe tegenvallers in het project geconstateerd zoals kabel- en leidingwerk dat nog niet gereed is en dat de beweegbare bruggen bij Maassluis en Vlaardingen nog niet goed sluiten.

Inmiddels  is een nieuwe algemeen projectmanager aangesteld die  toezicht houdt op de planning en de uitvoering.

Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent deze nieuwe vertraging dat zij langer zijn aangewezen op het vervangend busvervoer. Ook goederenvervoer is pas mogelijk totdat de Hoekse Lijn in gebruik wordt genomen. Vanuit de MRDH is extra geld beschikbaar gesteld aan de RET. De RET heeft hiermee een aantal maatregelen kunnen treffen die het ongemak voor reizigers verkleint.

Eén gedachte over “HOEKSE LIJN 90 MILJOEN DUURDER

  1. Ben totaal niet ondersteboven van de vertraging. Toen men de plannen bekend maakte met daaraan gekoppeld het tijdsbestek was het voor mij al een niet haalbare zaak.

    Dat deze projecten altijd uitlopen wordt veroorzaakt door de manier van aanbesteding waar belangen van aanbestedende partij (in dit geval centrale / de-centrale overheid(en)) worden vermengt met de belangen van de uitvoerende partij(en) (aannemer(s)) en dat komt nooit goed.

    De aanbestedende partij wil een zo laag mogelijke aanneemsom en de aannemer, juist, u begrijpt het al, zo hoog mogelijk. Dan gooien we er aan het einde nog even een sausje overheen zodat idereen blij is en aan het eind van het diner wordt er vastgesteld dat een ieder nog honger heeft en dan kost het extra geld om de honger te stillen.

    Ik wens een ieder betrokken bij dit project veel geduld en wijsheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *