WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland /

HERHALING GESCHIEDENIS (TE) DURE FIETSTUNNEL SCHIEDAM

Over de doorrijhoogte van de fietstunnel aan het Joppepad geen twijfel. Het verkeersbord is duidelijk. Ook hier wordt de richtlijn uit de Ontwerpwijzer Fietsverkeer niet nageleefd.

SCHIEDAM- Irado heeft de vlonder gerenoveerd van het fiets- en voetpad onder het spoor bij het Joppepad in Schiedam-Kethel. Opmerkelijk, want de onderdoorgang staat al sinds 2015 op de nominatie om te verdwijnen. Toenmalig staatssecretaris Wilma Mansveld kwam met plannen voor de bouw van een nieuwe spoortunnel voor een nog onbekend bedrag. Veel hing af van de plannen met het spoor tussen Schiedam en Delft waarover onlangs een akkoord is bereikt.

Eerder werd een dure vlonder aangelegd, en enkele jaren later weer gesloopt, onder het spoor bij Spieringshoek. De onderdoorgang met vlonder moest wijken, omdat deze niet voldeed aan de richtlijnen uit de Ontwerpwijzer Fietsverkeer. Volgens deze richtlijnen moet een fietstunnel tenminste 2,50 meter hoog zijn.

De onderdoorgang bij het Joppepad voldoet eveneens niet aan deze richtlijnen. En het tunneltje aan het Joppepad maakt ook nog eens onderdeel uit van de Poldervaart Fietsroute. Op dezelfde route ligt ook de onderdoorgang bij Spieringshoek. De kosten voor de bouw van een vervangende tunnel bij Spieringshoek bedroeg oorspronkelijk 500.000 euro, tot een kostenoverschreiding opdook. De tunnel werd te laat opgeleverd, nota bene voor een onderdoorgang waarover voorlopig nog geen metro rijdt.

Eén gedachte over “HERHALING GESCHIEDENIS (TE) DURE FIETSTUNNEL SCHIEDAM

  1. wat heeft die onderdoorgang nou met de metro te maken? het is een hele verbetering ook als de trein
    er nog had gereden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *